کد خبر: ۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
 ضمن ابراز همدردی مجدد با آسیب دیدگان عزیز سیلاب های اخیر، از عوامل مهم بروز سیل های خانمان برانداز عدم لایروبی رودخانه ها، سد ها، دریاچه ها، بنادر و ... است.

  لایروبی یعنی برداشتن لایه های رسوب شده در طول زمان و در صورت نیاز جایگزین کردن مواد با کیفیت و مناسب به جای مواد ضعیف قبلی.

 از نتایج مهم لایروبی، افزایش ظرفیت نگهداری آب است‌. فوائد زیست محیطی لایروبی نیز در جای خود قابل بحث است.

 از آسیب های مهم مدیریت منابع آب کشور ضعف در لایروبی است. گفته می‌شود میزان رسوب پشت دریاچه های سد به حدی است که سالیانه به اندازه یک سد بزرگ از ظرفیت ذخایر آبی کم می شود.

 در روش مکش (ساکشن)، کشتی های بزرگ لایروب، با حفر گودال های عمیق و وسیع رسوبات را جمع‌آوری و به ساحل منتقل می‌کنند. از این رسوبات در ساحل سازی استفاده می شود.

 در روش کششی، رسوبات مجددا به داخل آب باز گرداننده می شوند. در واقع غلظت رسوب را توزیع کرده و مواد مغذی داخل رسوبات را برای تقویت منابع غذایی آبزیان به سطح آب هدایت می کنند.



پی نوشت:

  فکر می‌کنم موقع آن رسیده که به جای عکس گرفتن با پروژه های جدید، با حفظ و نگهداری پروژه های قدیمی تر عکس بگیریم!

 تعمیر و نگهداری در صنعت، ساختمان و... نیز از موارد فراموش شده ای است که سالیانه هزینه های هنگفتی برای کشور ایجاد می‌کند.

 در جایی که بناهای مسکونی در اروپا بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال عمر مفید و استاندارد دارند، متاسفانه در ایران ساختمان بیش از بیست سال را کلنگی و آماده تخریب فرض می کنند! (حتی تا ۱۰ سال)!!
نمایندگان محترم مجلس سهم موثری در این تغییر فرهنگ دارند.

 البته باید از خودشان شروع کنند. قول های مکرر و نمایشی آنان برای توسعه ظاهری شهرها و روستاها، از عوامل تشدید این آسیب هاست.
راستی قدری هم باید به فکر لایروبی ذهنمان باشیم. خیلی رسوب گرفته.البته به روش ساکشن و نه کششی