کد خبر: ۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
رئیس سابق صدا و سیما اعلام کرد اشتباهات مدیریتی خود رامنتشر خواهد کرد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: او نیز مانند برخی دیگر از اصولگرایان دست از تلاش برای دیده شدن برنمی‌دارد و علیرغم عملکرد اصولگرایانه‌اش در دوران ریاست بر صدا و سیما بر این باور است که به هیچ جریانی تعلق ندارد! صحبت از عزت الله ضرغامی است، همان رئیس سابق صدا و سیما که در انتخابات 96 خود را رقیب سرسخت روحانی می‌دانست اما به دلیل عدم اقبال جمنا از او شانس رقابت با حسن روحانی را نیافت! او مدتهاست سودای ریاست جمهوری برای انتخابات 1400 را در سرمی‌پروراند به همین دلیل هم گاه با تغییر مواضع از اصولگرایی به اعتدالی و گاه با هجمه به روحانی و برخی از اعضای کابینه‌اش به دنبال کسب محبوبیت در نزد افکار عمومی است و طی روزهای اخیر هم به برخی از اشتباهات خود در دوران ریاستش بر صدا و سیما اعتراف کرد. در نگاه نخست این باور به وجود می آید اقدام او امری شجاعانه قلمداد می‌شود. زیرا کمتر مدیری وجود دارد که به اشتباهات خود در دوران خدمتش معترف باشد اما فاضل موسوی معتقد است اعتراف رئیس پیشین صدا و سیما درباره عملکردش بوی صداقت نمی‌دهد. چراکه مردم سیاست های یک طرفه و غیرمنصفانه رئیس سابق را فراموش نخواهند کرد. به همین دلیل تلاش برای دیده شدن از سوی افرادی نظیر ضرغامی آب در هاون کوبیدن است.

>از ژست روشنفکری تا انتقاد به روحانی
عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما طی سالهای اخیر سخنان بسیاری مطرح کرد که این اظهارات به ویژه انتقادات صریحش از برخی از مقامات کشور از جمله رئیس جمهور، او را در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داد. اظهاراتی که در مواردی حکایت از تغییر مواضع این چهره اصولگرا داشت آنهم تغییری که به سختی می‌توان آن را باور کرد. به طور مثال، طی ماه‌های اخیر در چرخشی عجیب و سوال برانگیز با انتقاد تلویحی از افرادی که به حضور زنان در استادیوم برای تماشای مستقیم مسابقه فوتبال اعتراض کرده‌ بودند، گفت: «حضور زنان در ورزشگاه‌ها حرمت‌شکنی نیست و ورزشکاران نیمه لخت نیستند. وی همچنین در توئیت خود در اعتراض به پنجه کشیدن به صورت زنان و خانواده‌هایی که تفریح مناسبی ندارند، گفته است گناه و خلاف شرع در [برخی مکان‌ها] کمتر از ورزشگاه‌ها نیست.» این اظهارات ضرغامی در حالی ابراز شد که صدا و سیما در دوران ریاست او به علت محدودیت در اطلاع رسانی و تحریف مطالب دچار ریزش مخاطب گشت. با این همه تلاش‌ها برای دیده شدن تنها به این اظهارات منتهی نگردید بلکه چندی پس از آن که رئیس جمهور درباره حجاب و تلگرام عنوان کرد: «همه آنچه که در قرآن آمده برای حمایت از زنان است. اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مسئله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم. باید قبول کنیم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند» این اظهارات، بیش از هر چیز رئیس سابق صدا و سیما را برآشفت و بهانه‌ای برای حمله به رئیس جمهور در ‏جلسه شورای عالی فضای مجازی فراهم کرد تا آنجا که رئیس سابق صدا و سیما در اعتراض به رئیس جمهور گفت: « این ‏حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیر واقعی ‏و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است؟!» علاوه بر این، ضرغامی در بهمن ماه سال 96 با رابعه اسکویی بازیگر شبکه ماهواره ای که به ایران بازگشت، دیدار کرد و طی مصاحبه ای در واکنش به این ملاقات گفت که این دیدار خواسته من بود.

>انتقاد حتی از اصولگرایان!
ضرغامی اخیرا طی مصاحبه‌ای از دو جریان شاخص سیاسی کشور انتقاد کرد و گفت:
« اصولگرایی و اصلاح طلبی از همان ابتدا «پوست خربزه» بوده اند؛ چه بسا چهره های مطرح اصولگرا که اصلا شاخصه های اصولگرایی را در زندگی شخصی و رفتارو کلام شان ندارند و وقتی با آن ها سلام و علیک می کنید، انگار از آسمان به کف زمین افتاده‌اند! بسیاری از اصلاح طلبان هم خیال می کنند که مترقی اند و نگاه اصلاح گرایانه به معنایی که من هم آن را قبول دارم، دارند اما اصلا حرفی برای گفتن ندارند و سخنانشان کلیشه ای و نخ نماست و اصلا مترقی نیستند و بیشتر گروهی و محفلی هستند و دارند نان اصلاح طلبی و نان رفتارهای بد اصولگرایان را می خورند؛ به این معنی که مردم به طور سلبی وقتی سمت اصولگرایان نمی روند، بنابراین سمت اصلاح طلبان می روند!»

>اکنون اعتراف به اشتباه مدیریتی!
رئیس سابق صدا و سیما روز پنجشنبه در حساب اینستاگرامی خمیازه در مطلبی تحت عنوان "اشتباهات مدیریتی من" نوشت:
«آدم برفی! در این چند سال که فرصت مطالعه و تحقیق بیشتر و ارزیابی دقیق تر عملکرد مدیریت های قبلی ام را پیدا کرده ام به نتایج ارزشمندی می رسم که در جلسات خصوصی و کارشناسی برای مدیران جوان مطرح می کنم. اخیراً به این نتیجه رسیدم که خوب است این تجارب مفید که برای کشور هزینه هم داشته را به طور عمومی در اختیار صاحب نظران قرار دهم. هر چند قضاوت پسینی دارای اشکالاتی است که انسان را از واقعیات صحنه در آن تاریخ مشخص دور می کند ولی سر جمع می تواند مفید و راهگشا باشد. به ویژه اگر از طرف بازیگر اصلی صحنه باشد.» او همچنین اضافه کرد:« اگر به گذشته برگردم ترجیح می‌دادم به روح توصیه رهبر انقلاب در مورد فیلم سینمایی آدم برفی عمل کنم و به دلایل نظارتی که در جای خود مورد تاکید ایشان هم بود مردم را از دیدن این فیلم خوش ساخت و پر پیام محروم
نمی ساختم. البته عدم همکاری مدیریت محترم وقت حوزه هنری سازمان تبلیغات هم در این تصمیم گیری بی‌تاثیر نبود ولی می توانستم با اجتهاد رسانه ای و هنری تصمیم درست تری بگیرم. هر چند در سال‌های مدیریتم در رسانه ملی آن را جبران کردم.»

>امروز اعتراف چه فایده؟
اعتراف ضرغامی به اشتباهات مدیریتی اش در حالی است که پیش تر ناظران و کارشناسان بارها از او به دلیل اقداماتش در صدا و سیما انتقادکردند و نتایج ناشی از این رویکرد به ویژه ریزش مخاطب را به این مدیر اسبق رسانه ملی متذکر شدند اما او امروز پس از سالها به این واقعیت اعتراف می کند و از کم کاری ها و اشتباهاتش سخن به میان می آورد. در حالی که اقدامات یک سویه و ناشی از نگاه جریانی رئیس پیشین صدا و سیما پیامدها و خسارت های بسیاری در پی داشته است. امروز با گذشت چند سال از دوران ریاست ضرغامی بر صداو سیما همچنان آثار مدیریت و اقدامات زیان بارش بر رسانه ملی باقی است؛ اما با این وجود ضرغامی پس از این همه، اکنون به بخشی از اشتباهاتش اعتراف می‌کند که بدون تردید امروز این اعترافات هیچ تاثیری در وضعیت موجود رسانه ملی ، مخاطبان و خسارت های به جا مانده ندارد و منتقدانش را متقاعد نخواهد کرد.

>تلاش برای کسب محبوبیت!
با این همه کمتر کسی به ویژه در میان اصولگرایان وجود دارد که تا به امروز به اشتباهات خود در دوران مدیریتش اعتراف کرده باشد. اصولگرایان حتی در شرایطی که انتقادات تند و تیزی به دلیل حمایت از احمدی نژاد و عملکردشان در 8 سال از دوران ریاست جمهوری متوجه آنها بود به جای پذیرفتن اشتباهات خود به اقداماتی چون هجمه و تهمت به جریان رقیب روی آوردند تا ناگزیر به اعتراف در نزد افکار عمومی نشوند. اما اکنون عزت الله ضرغامی به اشتباهاتش در دوران ریاستش بر صدا و سیما اعتراف می کند! به راستی چه چیز سبب می گردد که او پس از این همه انتقاداتی که طی سالهای اخیر نسبت به عملکردش در دوران ریاست بر صدا و سیما وجود داشت اکنون سر تسلیم در برابر انتقادات فرود آورد؟ مسئله ساده است اگرچه او به نظر برنامه ای برای انتخابات مجلس 98 در سر ندارد اما به نظر او خود را فراتر از یک نماینده مجلس تصور می کند و در تلاش برای آمادگی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است! چرا که او در آستانه انتخابات 96 در کانال تلگرامی خود نوشت: «منتقد روحانی و عملکرد فردی و دولت او هستم و وی را رقیب اصلی خود می‌دانم!» بنابراین بسیار واضح است اگرچه او از سوی جمنا شانسی برای انتخاب شدن ندارد اما به نظر با توجه به انتقادات اخیرش نسبت به دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا درصدد است که به طور مستقل در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت کند. به همین دلیل گاه با انتقاد به روحانی و گاه با اظهارات به اصطلاح روشنفکرانه اش درصدد مطرح شدن و کسب محبوبیت برای خویش است که نمونه بارز آن اعتراف به اشتباهاتش در دوران مدیریت بر رسانه ملی است. از این رو، این پرسش به میان می آید که آیا اساسا اقدام ضرغامی صحیح است؟ تا چه اندازه این اقدامات جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد؟ آیا سایر مدیران و یا افرادی که به دنبال کاندیداتوری در انتخابات هستند باید از این روش پیروی کنند؟

>اقدامی در خور تحسین اما...
حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران درباره اعترافات عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما و ارتباط آن با انتخابات و نیز ضرورت و عدم ضرورت پیروی سایر مدیران از این روش به آفتاب یزد گفت: یکی از تعاریفی که می توان از مدیریت ارائه داد این است که مدیریت را معادل تصمیم گیری معرفی کنیم. زیرا مهم ترین وظیفه و وجه تمایز مدیران با سایرین در مسئله تصمیم گیری اختیار عمل است. او افزود: این مسئله که برخی از مدیران گذشته به ویژه پس از فراغت از مسئولیت در اذهان خود به دنبال ارزیابی و اندازه گیری صحیح و یا ناصحیح بودن تصمیمات گذشته و به ویژه تصمیمات راهبردی شان باشند، امری طبیعی محسوب می‌شود. استاندار سابق خراسان رضوی اظهار کرد: گذر زمان و خارج شدن از فضاهای رسمی تصمیم گیری و افزوده شدن بر سن و انباشت تجربه امکان ارزشیابی تصمیمات قبلی مدیران ارشد را افزایش می دهد. به ویژه اینکه مدیران نسل اول انقلاب فاقد تجربه بودند به همین دلیل هم با گذر زمان امکان سنجش خطا بیشتر فراهم خواهد شد. از این رو به نظر می رسد که همه مدیران باید به ارزیابی عملکردشان بپردازند. این عضو شورای شهر اظهار کرد: ضرغامی از این منظر که پیشقدم شد و برخی از تصمیماتش در دوران مدیریت بر صدا و سیما را مورد ارزیابی قرار داد باید به او به دلیل چنین ریسک و اقدام شجاعانه اش تبریک گفت. رسولی در پایان گفت: ای کاش این رویکرد در مدیران نسل قبلی که بنده یکی از آنها هستم، نهادینه شود و مدیران در بخش های مختلف درباره عملکردشان به گفت و گو بنشینند . در این صورت از این طریق اثربخشی و کارآمدی مدیران نسل جدید هم افزایش خواهد یافت البته به این شرط که هدف و نیت اصلی از چنین اقدامی خدمت بازنشستگان به نهاد سازمان و مدیریت کشور باشد و امیال و اغراض تبلیغاتی در آن نهفته نباشد در این صورت با اقبال مدیران دهه پنجم هم روبرو خواهد شد.

>اعترافات؛
آب در هاون کوبیدن فاضل موسوی نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اعترافات عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما و ارتباط آن با انتخابات و نیز ضرورت و عدم ضرورت پیروی سایر مدیران از این روش به آفتاب یزد گفت: باورش بسیار سخت است که هدف از بیان چنین اظهارات و اعترافاتی اصلاح باشد. او افزود: به نظر ضرغامی به دنبال بازسازی موقعیت خود در نزد افکار عمومی و بهره گیری از وضعیت موجود است تا اینکه تصور بر این باشد که او به دنبال جبران اشتباهاتش باشد. حال آنکه بعید به نظر می رسد که مردم دوران مدیریت او را فراموش کنند. این نماینده سابق مجلس در ادوار گذشته اظهار کرد: معتقدم که اعتراف ضرغامی به اشتباهش یک باور درونی نیست و به نظر منشا سیاسی دارد. متاسفانه در کشور ما بسیاری از سیاستمداران سیاست را هنری در جهت تثبیت و بقای خود می دانند و نه برای مدیریت واقعی و خدمت صادقانه به مردم. بنابراین رفتار متواضعانه بعد از پیاده شدن از اسب قدرت هنر نیست. او ادامه داد: جامعه به هیچ روی سیاست های یک طرفه و غیر منصفانه رئیس سابق را فراموش نمی کند. به همین دلیل تلاش برای دیده شدن از سوی افرادی نظیر ضرغامی آب در هاون کوبیدن است. فاضل موسوی در پایان گفت: این رفتارها پوپولیستی است و این مسائل به هیچ روی مردم را اقناع نمی کند و حتی این تصور در افراد به وجود می‌آید که برخی به دنبال فریب جامعه هستند. امروز مردم همچنان در تردید هستند. زیرا افرادی که مردم حتی آنها را دوست می داشتند برایشان علامت سوال ایجاد کردند چه برسد به افرادی نظیر ضرغامی.