کد خبر: ۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

بازرسی از منزل فرد متهم، ابزار مهم و لازم دستگاه قضایی برای کشف حقیقت و دفاع از حقوق عامه است. آنچه که مهم است، نحوه و شیوه رفتار ضابطین اینگونه احکام است که در بسیاری موارد با شرع و اخلاق در تعارض است.

پس از شنیدن گزارش‌های متنوع از افراد متفاوت و درگیر با این موضوع و همچنین مرور برخی قوانین رسمی در این زمینه احساس کردم برخی نکات مهم روشی مورد غفلت واقع شده است.

1-مأموران بازرسی از منازل،باید آموزش‌های ویژه ببینند وبرای جزئی‌ترین رفتار خود از مدل استاندارد آموزش دیده پیروی کنند.

2-در بازرسی از حریم‌های خصوصی، حتماً از خانم‌ها استفاده شود. اینکه مردان وارد این حریم‌ها شوند و آلبوم های خانوادگی و حتی لباس‌های زیر را هم بازرسی کنند شرعی و اخلاقی نیست.

3-در هنگام ورود به منزل، باید نهایت ادب و متانت را به خرج دهند و هیچگونه واکنش احساسی نسبت به اعتراضات طبیعی که به آنان می‌شود، نشان ندهند.

4-در برخورد با زنان،دختران و پسران جوان،کودکان و افراد مریض که در برخی موارد به طور جدی درگیر بازرسی می‌شوند،روش‌های خاص مبتنی بر اصول روانشناسی به کار برند.

5-نسبت به آنچه که در بازرسی می‌یابند، هیچگونه اظهارنظری نکنند. فقط برای گزارش به مافوق آن را ضبط کرده و یا توضیحات متهم را بشنوند و مکتوب کنند.

6-در طول بازرسی مکرراً از اعضاء خانواده عذرخواهی کنند و به هر قسمت جدیدی که وارد می‌شوند، به صورت لفظی هم که شده اجازه بگیرند و از اینکه آنان با مأموران همکاری می‌کنند مرتباً تشکر کنند.

7-با توجه به اینکه معمولاً همسایگان متهم، متوجه این بازرسی می‌شوند، در هنگام مواجهه احتمالی با آنان، مراقب حرمت متهم در محله‌شان باشند.

8-در صورتی که نتیجه بازرسی منزل منفی بود، با صدای بلند اعلام کنند و به صورت رسمی و کتبی از آنان اعاده حیثیت نمایند.

9-یک مأمور ناظر، مستقل از واحد بازرسی، همراه تیم برای ثبت دقیق عملکرد آنان حضور داشته باشد و در صورت لزوم از نحوه رفتار آنان تصویربرداری نماید.

10-از مأموران جوان و یا مجرد در تیم بازرسی منازل به جز موارد خاص، استفاده نشود.

11-هر گونه شکایت در مورد نحوه‌‌ی بازرسی از منزل با فوریت رسیدگی شده و با ضابطان متخلف، برخورد جدی صورت گیرد و افراد شاکی هم به سرعت از آن مطلع شوند. . کسانی که به هر دلیل با این پست مخالف هستند، اگر خدای ناکرده یکبار تجربه کنند، همراه می‌شوند!