کد خبر: ۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰

سال نو را به همه شما همراهان عزیز تبریک می گویم و آرزو می کنم سال ۹۹ بهترین سال زندگی شما باشد.

با برنامه‌ی "نگار" از صفحه اینستاگرام khamenei.ir در مورد جهش تولید گفت و گو کردم. به برخی از محورهای این گفتگو اشاره می کنم.

⚪ پیش نیاز "جهش تولید" ، "رونق تولید" است. منتقدین باید عملکرد ۹۸ را آسیب شناسی کنند تا موفقیت ها تقویت و ترویج و نقاط ضعف علاج شوند.

⚪ "ایده های حکمرانی" باید تبدیل به مطالبه عمومی شود.
ادبیات ایده باید پارادایم مسلط شود. رفتارهای کلیشه‌ای و کارمندی در تبلیغات رسانه‌ای نتیجه عکس می‌دهد.

⚪ "بوروکراسی دل آزار" مانع بزرگ تولید است. ساختارهای اداری کشور در اختیار ایده حکمرانی قرار نمیگیرند. امپراطوری های جزیره‌ای در نظام اداری، بلای جان همگرایی های ملی است.

⚪ قوت بخش خصوصی در کشور، مزیت نسبی ما و مانع بزرگ بر سر راه فروپاشی اقتصادی است. باید آن را به رسمیت بشناسیم و آنان را از مسیرهای دلالی و واسطه گری به سمت تولید و سازندگی هدایت کنیم.

⚪ برای گروه‌های جوان و با انگیزه امکان و آزادی فعالیت تولیدی فراهم کنیم. اتاق شیشه‌ای حکمرانی باید شفافیت این رقابت‌ها را تضمین کند.

⚪ دستگاه های نظارتی برای انجام این ماموریت ناکارآمد هستند. عدم بضاعت کارشناسی مرتبط و فقدان برخی صلاحیت‌های عمومی ضابطین که عمدتاً به رفتار و خصلت‌های فردی برمی‌گردد، "نظارت کارآمد" را مخدوش کرده است.

⚪ عمده حساسیت رسانه‌ها در مقوله "حیف و میل" متوجه به "میل" است تا "حیف"! کمتر نهاد نظارتی و رسانه‌ای به مسئله اتلاف منابع، احتکار داشته ها و عدم النفع سرمایه‌های ملی توجه می‌کند.

⚪ انتخاب درست سکوی پرش برای تحقق جهش تولید امر مهمی است.
لبه ی تغییر تکنولوژی مبتنی بر آینده پژوهی صحیح می‌تواند فرصت‌های تاریخی را برای جدا شدن از مسیر عادی و متوسط فراهم کند.

⚪ مجلس، باید کتاب حجیم قوانین و آیین نامه های قانونی را به یک مانیفست چند صفحه ای و شفاف و قابل نظارت تبدیل کند تا جویندگان جوان و باانگیزه دچار سرگردانی نشوند