کد خبر: ۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
بعد از #تسلیت
حادثه ناگوار زلزله در غرب کشور و در گذشت غمبار چند صد نفر از هموطنان عزیزمان را تسلیت می گویم و با خانواده های محترم آنان همدردی می‌کنم.
مرکز زلزله تقریباً روی خط مرزی ایران و عراق بوده و از تهران تا بغداد و از باکو تا کویت احساس شده و حدود ۱۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

- خوشبختانه از همان لحظات اولیه تمام دستگاه‌ها و نهادهای کشور و نیروهای مسلح در خدمت رسانی به مردم از یکدیگر سبقت گرفته اند که به نوبه خود ارزشمند و پسندیده است.
اولویت اول ، آواربرداری و نجات عزیزانمان از زیر آوار است که باید همزمان با آن درمان های سرپایی و یا اساسی به سرعت انجام گیرد.

- سرپناه موقت به خصوص در این منطقه که با آغاز فصل سرما همراه است اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه نهادهای مربوط در این زمینه تجربیات خوبی دارند. در زلزله ورزقان از نزدیک شاهد این توانمندی‌ها بوده ام.

پی نوشت:

- تصاویر اولیه که از برخی ساختمان های تخریب شده در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد که در برخی از آنها ، در عین نوساز بودنشان اصول مهندسی رعایت نشده است.
این ضعف کلی که ناشی از بی توجهی به ضرائب مطمئن ایمنی در محاسبات ، به ویژه در ستون ها بر می گردد ، اگر با غفلت از اجرای بادبندهای مطمئن در قاب های اسکلت همراه شود ناپایداری قابل توجهی را در سازه ایجاد می‌کند.

- در برخی از ساختمان های ویران شده در زلزله بم مشاهده شده بود که حتی صفحات زیرین ستون (Base plate) هل فاقد اتصال لازم از دو طرف بوده است!! این خطا یعنی اینکه مقاومت ساختمان در مقابل نیروی افقی صفر است و چون به سرعت پوشش مصالح روی آن را میگیرد و همچنین سنگینی خود سازه پایداری موقت را ایجاد می کند ،معمولاً دیده نمی شود.

- در کنار تلاشهای قابل تقدیر همه دستگاه‌های امداد‌رسانی ، پیشنهاد می‌کنم یک تیم مهندسی مجرب از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن در همان ساعات و روزهای اولیه و قبل از از بین رفتن اثار ضعف مهندسی ، با بررسی دقیق، اشکالات مهم نحوه اجرای سازه ها را جمع بندی کنند تا در آینده مورد استفاده و توجه جدی قرار گیرد.

- اساتید ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر همیشه سفارش می کردند که محاسبات مهندسی ساده تر از اجرای آن ها است و تعهد و پایبندی در رعایت ضرائب ایمنی از همه سخت تر!