کد خبر: ۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
محورهای سخنرانی مهندس ضرغامی در همایش حکمت مطهر (۹۷/۲/۱۰)
از ویژگی‌های مهم شهید مطهری، کارآمدی و اثربخشی اوست.
معمولاً جمع این دو ویژگی، گمشده‌ی اصول مدیریت در همه عرصه‌هاست. در حوزه تولیدات فکری و نظری این خلأ، بیشتر محسوس است.

جلسات تفسیر قرآن شهیدمطهری در نوع خود بی‌نظیر است. جامعیت فکری و شخصیتی او باعث می‌شد تا دیدگاه‌های نو و شنیدنی از آیات قرآن ارائه دهد.
مجموعه آثار چاپ شده قرآنی، تقریباً مربوط به 60 سوره قرآن است (کامل و یا قسمتی از سوره) گنجینه‌‌ی ارزشمند قرآنی محسوب می‌شود.

 مطهری حکیم بود، برای او هدایت طرف مقابل مهم‌تر از پاسخ به شبهات او بود. او به دنبال یافتن ریشه‌های انحراف و برطرف کردن اساسی آنها در جامعه بود.

 امروز و در زمانی که تریبون‌های بی‌مسئولیت در کمین هستند تا بدون توجه به بستر و جایگاه و مخاطب خاص یک اظهارنظر یا سخنرانی، صرفاً با تمسک به یک جمله خاص و یا تحریف آن، باب گفتگو و آزاداندیشی را ببندند، رفتار شهید مطهری برای ما هدایت‌گر و راهگشاست.
بعنوان مثال او می‌گوید: «بلوغ اجتماعی یک ملت، آن است که افراد آن ملت حالات روحی یکدیگر را بخوانند و درک کنند و بشناسند و بفهمند که دیگری که فلان حرکت را کرد، در چه حالی بود و در چه وضعی قرار گرفته و خودش را به جای او بگذارد.»

 از توانمندیهای کم نظیر شهید مطهری قدرت «مسأله یابی» او بود.

 مطهری نه از هیاهوی مخالفین و جوسازی آنان می‌هراسید و نه حتی از توقعات و فشارهای هواداران خود!
امروز برخی متفکرین ما اسیر هواداران و سمپات‌های خود هستند. این یعنی مرگ آزاداندیشی!

 آزاداندیشی و عدم تعلق شهید مطهری به جریان‌های سیاسی و محفلی رایج، باعث موفقیت او در پیمودن مسیرهای جدید و مؤثر در حوزه‌های نظری بود.
شاید اگر امروز او در قید حیات بود بخاطر طرح برخی مواضع متفاوت در عرصه‌های فکری و نظری و قدرت رسانه‌ای گروه‌های فشار از دو طرف! امکان پرتوافکنی‌های او بر حقایق محدودتر می‌شد.

 نتیجه‌گیری جالب مطهری از سوره‌ی «مسد» و رفتار خاص و عجیب همسر ابولهب، نشان می‌دهد که اگر کینه توزی و لجاجت روح و روان انسان‌ها را تسخیر کند، هرگونه اقدام غیرانسانی و باورناپذیر از سوی آنان طبیعی خواهد بود.