کد خبر: ۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
اینجا غرفه ی زیبای هم وطنان کلیمی ما در نمایشگاه بین المللی کتاب است.
دیروز که برای سخنرانی در مراسم رونمایی کتاب "انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ" آخرین اثر منتشر شده از شهید مطهری به سالن سرای اهل‌قلم رفته بودم، با دعوت این عزیزان از غرفه آنان بازدید کردم و سخنانشان را برای اولین بار شنیدم. جالب بود!
یک جلد تورات و یک جلد لغت نامه عبری و چند اثر هنری و فرهنگی به من هدیه دادند. دیشب هم که شب جمعه بود به جای قرآن قدری تورات خواندم!



پی نوشت:

در دفتر یادگاری هم وطنان عزیز کلیمی این آیه قرآن را نوشتم: "اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى" (۴۳ و ۴۴ طه)
چند جمله در مورد آن نوشتم. خاخام جوان و خوش سیمایشان از این متن استقبال فراوانی کرد و گفت که مشابهش را هم آنان دارند.
شهید مطهری در مورد این آیه می‌گوید خداوند در مقام انذار و دعوت، حتی فرعون که در اوج "انانیت" قرار دارد را مستثنا نمی کند و به موسی و هارون می‌گوید با او به نرمی سخن بگویند، شاید که هدایت شود.
متأسفانه در تفسیر و تاویل سیاسی، موقعیت نزول آیات و شرایط مخاطب و شان نزول مورد غفلت قرار می گیرد.
در ابتدای پروژه مذاکره با آمریکا ، برخی دولتمردان با استناد به این گونه آیات از ضرورت دوستی و سیاست "برد - برد" با آنان سخن می‌گفتند. در حالی که بسیاری دیگر از آیات، نحوه برخورد با زورگویان و قلدران را در مقام مواجهه و مخاصمه روشن کرده است.
پاسخ قدرتمندانه و تحقیرکننده رهبری به عربدکشی ترامپ همان بود که مردم شجاع و آزادیخواه ایران می خواستند.
مسلمان و مسیحی و کلیمی و زرتشتی هم نمی شناسند.
آنان حتی عاجزتر از آن هستند که مولفه های وحدت یک ملت را به درستی بشناسند و حداقل در ظاهر هم که شده ادبیات و رفتار خود را مدیریت کنند.