کد خبر: ۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
دل بردن از اصولگرایان به سبک ضرغامی
آفتاب یزد- گروه سیاسی:

عزت الله ضرغامی رئیس پیشین صدا و سیمای ملی که مدت‌هاست در تلاش جهت کسب وجهه در نزد افکار عمومی برای انتخابات 1400 است و این مهم را تنها در تاختن به حسن روحانی مسیر می‌داند این بار برای نیل به مقصود در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به اظهارات روحانی درباره حجاب و فیلترینگ اعتراض و در نهایت جلسه را با عصبانیت ترک کرد. از این رو در پی این مشاجره از ادامه حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی منع شد. این مسئله که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی داشت با انتقاد روزنامه اصولگرای جوان مواجه گردید و مدیر مسئول این روزنامه در انتقاد به این رفتار ضرغامی در کانال تلگرامی خود نوشت: «شان حقوقی رئیس‌جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیردست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به‌ دو تا مرز شکستن او پیش ‌رفت، اشتباه است.» شایان ذکر است که پس از بازتاب گسترده منع حضور رئیس پیشین صدا و سیما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسانه ها، عزت الله ضرغامی در گفتگو با کیهان هرگونه ممانعت از حضور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی را تکذیب کرد!


>تعلیق عضویت ضرغامی از شورای عالی

روز گذشته خبرها از جدل رئیس پیشین صداوسیما با روحانی در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکایت می‌کرد و در پی این مشاجره عزت‌الله ضرغامی از ادامه حضور در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی منع شد. بر این اساس، ماجرای تعلیق عضویت ضرغامی از جلسه شورای عالی فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی به اعتراضش نسبت به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره حجاب و فیلترینگ باز می‌گردد. چرا که حسن روحانی طی هفته‌های گذشته با بیان اینکه همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است، گفت: «اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به خاطر آن است که مسئله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.» او همچنین درباره فیلترینگ اظهار کرد: «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است و همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که به‌ویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها واردشد، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، استفاده می‌کردند.» این سخنان رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای به ویژه در رسانه‌های اصولگرا داشت و با اعتراض فعالان رسانه‌ای و سیاسی این جریان روبه‌رو شد. به همین دلیل هم رئیس پیشین صدا و سیما از فرصت در جلسه اخیر شورای عالی فرهنگی برای اعتراض به رئیس‌جمهور در رابطه با حجاب و فیلترینگ استفاده و جلسه شورا را ترک کرد که در نهایت این رفتار ضرغامی به تعلیق عضویت او انجامید. گفتنی است که ضرغامی روزگذشته درباره این جدل گفت: «قرار شده است که کسی از بحث و جزئیات درون جلسه، چیزی به بیرون از جلسه منتقل نکند. من هم چیزی نمی‌گویم. سایرین می‌توانند روایت‌های خود را از جلسه نقل کنند.»


>پیشتازی برای پرده‌برداری از جدل! 

بعد از این اتفاق برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی که خود نسبت به سخنان اخیر روحانی معترض بودند بلافاصله با هدف تحریف واقعیت، از این مسئله در فضای مجازی پرده برداشتند. بر این اساس، علی نادری سردبیر اسبق رجانیوز در استوری صفحه شخصی خود در اینستاگرام مدعی شد: «بین حسن روحانی رئیس‌جمهوری و عزت‌الله ضرغامی در جلسه شورای عالی فضای مجازی درگیری لفظی رخ داده و آنها با یکدیگر به تندی صحبت کرده اند. ضرغامی به روحانی معترض بوده و از روحانی درباره صحت‌های درباره فیلترینگ و شیوه اجرای حجاب انتقاد کرد. به گفته این فعال اصولگرا تنش به میزانی افزایش یافت که حسن روحانی خواهان اخراج ضرغامی از جلسه شورای عالی فضای مجازی شده است.» روزنامه کیهان هم به قلم محمد ایمانی، دبیر سیاسی این روزنامه درباره جدل ضرغامی با روحانی در جلسه شورای عالی نوشت:« ضرغامی در ‏جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنی‌ها توسط آقای روحانی اعتراض کرده است. ضرغامی گفته این ‏حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی ‏و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است؟ انتقاد ضرغامی، به روحانی برخورده و با خشم و عصبانیت گفته؛ من ‏نباید به شما پاسخ بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن، ‏روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر ‏از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.»
‎ 

>اما انتقاد روزنامه جوان به ضرغامی

در پی رسانه‌ای شدن این درگیری، مدیرمسئول روزنامه جوان روزگذشته در کانال تلگرامی خود از ضرغامی انتقاد کرد و خطاب به او گفت: «شان حقوقی رئیس‌جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیردست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به‌ دو تا مرز شکستن او پیش ‌رفت، اشتباه است. نگوییم این روحانی با آن مواضع حقش هست. شان حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است.»


>ریشه اختلاف ضرغامی و روحانی؟! 

اختلاف پیشین صدا و سیما با رئیس‌جمهور مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بلکه ریشه در گذشته دارد. در واقع ریشه اختلاف ضرغامی با روحانی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و پخش گزارش صدروزه روحانی از سوی صدا و سیما بازمی‌گردد. چرا که ضرغامی فکر می‌کرد که حق دارد به روحانی بگوید با کدام مجری گفت‌وگو کند، درحالی ‌که او فقط رئیس صداوسیما بود. اما حسن روحانی، رئیس‌جمهوری است که با رای مردم انتخاب شد. به هر روی ضرغامی بر این اعتقاد بود که صداو سیما حق دارد مجری برای گفت وگو با سران قوا را انتخاب کند. به همین دلیل هم به بنا به گفته خودش درباره چند و چون این مجادله به روحانی گفت:« من باید بگویم کدام مجری با شما گفت‌وگو کند؛ اما اگر حس کنم شما یا هرکس دیگری روی مجری خاصی حساس هستید، من به شما چند نفر را معرفی می‌کنم؛ اما یک کار دیگر هم می‌توانیم انجام دهیم. مجری را شما انتخاب کنید؛ اما جایی این را نگویید؛ چون نه برای شما خوب است و نه ما!» در نهایت وقتی که متوجه شد رئیس‌جمهور، سونیا پوریامین را به عنوان مجری برای گفت و گو با خود انتخاب کرد، گفت که چون این مجری در شان مصاحبه با رئیس‌جمهور نبود، تماس‌های نهاد ریاست‌ جمهوری را پاسخ نداد. ضرغامی پس از آن، بنا به گفته خودش حسن روحانی را یک ساعت در دکور استودیو معطل نگه داشت. به هر روی، این رفتار رئیس پیشین صداوسیما با اعتراض برخی از اعضای دولت و نزدیکان روحانی مواجه گشت. به همین دلیل ضرغامی در دفاع از اقدامش گفت: «آقایان نهاوندیان، آشنا، فریدون و صادق به من زنگ می‌زدند. بعد دیگر پاسخ تلفن‌ها را ندادم. از دست من هم خیلی دلخور شدند. آقای روحانی یک ساعت در دکور نشست. من هم می‌فهمیدم یک ساعت نشستن آقای رئیس‌جمهور در برنامه‌ای که من اجازه پخش آن را نمی‌دادم، معنی‌اش چیست». در نهایت هم ضرغامی ناگزیر به کوتاه‌ آمدن شد. البته این تمام ماجرا نبود، پس از آن، عمق اختلاف رئیس پیشین صدا وسیما نسبت به رئیس دولت دوازدهم در برخی از نوشته‌های انتقادی و کنایه‌آمیز ضرغامی به ویژه طی سال‌ها وماه‌های اخیر در فضای مجازی به شدت محسوس بود. به طور مثال، ضرغامی طی ماه‌های اخیر در توئیتی پی در پی نوشت: «روحانی موافق حصر بوده و تلگرام با دستور او فیلتر شد.»


>جَدَل برای دیده شدن 

رئیس پیشین صداو سیما در آستانه انتخابات 96 در کانال تلگرامی خود نوشت: « منتقد روحانی و عملکرد فردی و دولت او هستم و وی را رقیب اصلی خود می‌دانم!» اما در نهایت او نتوانست از لیست جبهه پایداری در انتخابات ۹۶ به‌عنوان گزینه نهایی وارد کارزار انتخابات شود و با روحانی رقابت کند. اکنون از آنجا که کشور انتخابات ریاست جمهوری 1400 را طی دو سال آینده در پیش دارد، ضرغامی مانند برخی دیگر از چهره‌های اصولگرا به دنبال محبوبیت برای خود است. از این رو، او کسب محبوبیت برای خود را در انتقادهای تند و تیز به حسن روحانی می‌داند. به همین دلیل هم این چهره اصولگرا که مدت‌هاست بدون در نظر گرفتن کارنامه و عملکرد خود در دوران ریاستش در صداو سیما، ژست اعتدالی به خود گرفته و گاه و بی‌گاه به هر بهانه‌ای به حسن روحانی می‌تازد تا با توجه به فضای انتقادی که نسبت به دولت به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تحقق مطالبات عمومی وجود دارد از طریق موج‌سواری براین فضا و انتقاد از رئیس‌جمهور برای خود وجهه کسب کند.