کد خبر: ۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
روزنامه اعتماد
مقصر اصلی در مشاجره روحانی و ضرغامی کیست؟

 ماجراي درگيري لفظي روحاني و ضرغامي در جلسه اخير شوراي عالي فضاي مجازي كه موضوع يكي از گزارش‌هاي اصلي شماره ديروز «اعتماد» بود همچنان با واكنش‌هاي سياسيون روبه‌رو است. روايتي كه نخست، توسط چند فعال رسانه‌اي در وب‌سايت «رجانيوز» نزديك به جبهه پايداري و در ادامه از سوي برخي سياسيون عضو اين تشكيلات اصولگرا همچون حميد رسايي منتشر شد و اگرچه هنوز هم از سوي هيچ منبع رسمي در شوراي عالي فضاي مجازي تاييد يا تكذيب نشده اما شايد همين سكوت در قبال روايت منتشر شده توسط پايداري‌ها به‌ نحوي در حكم اثبات صحت ماجرا باشد.


 جالب اينكه همزمان با اين انفعال رسانه‌اي در تاييد يا تكذيب اصل خبر، حالا خبر ديگري در شكل و شمايلي مشابه خبر اوليه در چند پايگاه خبري و بدون نقل منبع رسمي منتشر شد كه ادعا مي‌كرد، عزت‌الله ضرغامي از ادامه حضور در جلسات شوراي عالي فضاي مجازي منع شده است. خبري كه البته نخست در وب‌سايت «جماران» نزديك به بيت امام‌(ره) منتشر شد و مدعي بود پيگيري‌هاي خبرنگار اين پايگاه خبري در حاشيه مراسم تجديد ميثاق اعضاي هيات دولت با آرمان‌هاي امام‌(ره) از اين قرار است كه در پي اين مشاجره و درگيري لفظي جنجالي، ضرغامي از سوي دفتر يكي از مقامات عاليرتبه نظام از ادامه حضور در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي منع شده است. هرچند در آخرين ساعات روز گذشته، خبرگزاري تسنيم با انتشار متن توييت محمدي محمدي، از قول اين روزنامه‌نگار اصولگرا نوشت كه گويا ضرغامي در گفت‌وگويي دوستانه با او، ماجراي منع حضور خود در شورايعالي فضاي مجازي را تكذيب كرده است.

 

 فارغ از اين اما به هر حال، تا روايتي دقيق و بي‌طرف از اصل ماجراي اين غائله در اختيارمان نباشد،نمي‌توانيم درباره اينكه احيانا‌ كدام‌يك از طرفين اين مشاجره لفظي، حد و حدود اخلاق سياسي را ناديده گرفته و چنانچه در روايت منتشر شده توسط پايداري‌ها ادعا شده بود به اصطلاح «از كوره در‌ رفته است» اما با توجه به حساسيت و اهميت موضوع تصميم گرفتيم با رجوع به نظرات چهره‌هاي سياسي به قضاوتي نسبي درباره ميزان قصور هر يك از طرفين اين مشاجره و مهم‌تر از آن به برخي علل و عوامل بروز آن دست پيدا كنيم.


 همين ‌جا اين نكته را نيز مورد تاكيد قرار دهيم آنچه ما را در روزنامه «اعتماد» بر آن داشت كه اين موضوع را با دقتي دوچندان مورد بررسي قرار دهيم، اصل بحث «اخلاق سياسي» بود. ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي هر زن و مرد اهل سياست كه متاسفانه مدتي است چندان مورد توجه اهالي اين خانواده بزرگ نيست. چنانچه در همين ماه‌هاي گذشته شاهد بروز اين دست خشونت‌هاي كلامي و عصبيت‌هاي رفتاري از سوي برخي نمايندگان مجلس بوديم و از قضا آنجا نيز بيش از هر چيز سعي كرديم، فارغ از پيدا كردن مقصر، اصل موضوع بداخلاقي سياسي را دريابيم و نسبت به بي‌توجهي بعضي سياسيون به اين مهم هشدار دهيم.


 اكنون هم تصميم گرفتيم با نظرسنجي از برخي اهالي خانواده سياست ضمن بازتاب نظرات اين سياسيون، وظيفه‌مان در بررسي و مداقه در اين معضل خاص سياسي- فرهنگي و موارد مشابه را به انجام برسانيم. بر اين اساس از آنجا كه «اعتماد» به عنوان روزنامه‌اي با مشي اصلاح‌طلبي شناخته مي‌شود، براي آنكه تمام تلاش‌مان براي بي‌طرف ماندن در اين قضيه خاص را به اثبات برسانيم، مشخصا به سراغ چهره‌هاي اصولگرا رفتيم و نظرات آنها را جويا شديم. نظرات اصولگراياني از طيف‌هاي مختلف اين جناح سياسي همچون عباس سليمي‌نمين تحليلگر اصولگرا، غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي(نزديك به علي لاريجاني)، احمد كريمي‌اصفهاني دبيركل جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار، حسن بيادي دبيركل جمعيت آبادگران جوان(نزديك به محمدباقر قاليباف)، حسين كنعاني‌مقدم دبيركل حزب سبز ايران و ابوالقاسم رئوفيان دبيركل حزب اسلامي ايران‌ زمين. البته علاوه بر اين نگاه‌هاي اصولگرايانه كه در ادامه خواهيد ديد با اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اصلاح‌طلب اعتمادملي نيز صحبت كرديم كه مي‌توانيد نظراتش را در قالب يادداشتي در صفحه نخست شماره امروز بخوانيد.