کد خبر: ۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۶
حيراني از يك جمله زنگنه!

از ميان جملات حاضر در پاسخ رسمي وزير نفت به توييت آقاي ضرغامي، اين بخش مهم توجه جدي‌تري لازم دارد: «...گرچه عده‌اي كه نمي‌دانم در وصف آنان چه بگويم، اين شرايط خطير را فرصتي براي غارت مردم مي‌دانند و البته در مقابل بايد اعتراف كنم، عده‌اي ديگر نيز با درك شرايط و احساس مسووليت از هيچ كوششي براي ياري به مردم كوتاهي نمي‌كنند.» وقتي ضرغامي با اشاره به رفع مشكلات و اختيار عمل بالاي وزارت نفت در دور زدن تحريم‌ها، در انتهاي توييتش نوشت: «چرا وزارت نفت هنوز آرايش جنگي ندارد؟»، زنگنه پاسخ مفصلش را منتشر كرد: «وزارت نفت حدود يك سال است كه ...


نه‌تنها آرايش جنگي گرفته، بلكه درگير جنگي خشن با يك تجاوزگر بي‌رحم و بي‌منطق شده است.» اينها را به عنوان پيش‌زمينه گوشه ذهن‌تان بگذاريد.

١- از همه كساني كه با درك شرايط و احساس مسووليت از هيچ كوششي براي ياري به مردم كوتاهي نمي‌كنند، ممنونيم. اگر در صف مسوولان ايستاده‌ايد يكي از وظايف‌تان برداشتن ريسك لازم و حساب‌شده و رفع مشكل مردم است. اگر هم داوطلبانه وارد گود كمك به مردم شده‌ايد كه باز هم متشكريم. من اما، در دو روز گذشته حيران اين جمله مانده‌ام كه مگر مي‌شود عده‌اي اين شرايط خطير را فرصتي براي غارت مردم بدانند؟! عده‌اي كه وزير نفت نمي‌داند در وصف‌شان چه بگويد! نه زنگنه پس از ٢٨ سال وزارت، انسان بي‌تجربه‌اي است كه نداند چه مي‌گويد و نه كم‌هوش و ناآگاه است كه متوجه تبعات حرفش را نباشد تا اگر روزي نمايندگان مجلس (به عنوان ناظران بر عملكردش) از او در اين‌باره توضيح خواستند، نتواند اطلاعات مستندي ارايه كند. همين جاست كه كشور بايد حساس باشد. چه با زنگنه و عملكردش موافق باشيد يا مخالف، آقايان كميسيون انرژي؛ پيشنهاد مي‌كنم يك جلسه بگذاريد و از وزير نفت توضيح بخواهيد. اگر اطلاعات و توضيحاتش درباره اين عده مستند و متقن نبود كه رسما به مردم اعلام كنيد و از زنگنه بخواهيد سخنانش را پس بگيرد. اما اگر حرف‌هاي وزير مستند بود، از آن پس شب آرام نخوابيد تا زماني كه آن عده را كه در اين شرايط سخت، به دنبال فرصت‌طلبي بوده‌اند، به موكلان خود معرفي كنيد.

٢- پيش‌تر نوشته بودم كه مردم ايران، در اين دوره تاريخي، زير فشارهاي بين‌المللي مظلوم واقع شده‌اند و آيندگان در اين باره قضاوت خواهند كرد. قضاوت آيندگان اما، درباره مسوولاني كه خردورزانه در راستاي منافع مردم و بهروزي كشور، تصميمات درست نگيرند سخت‌گيرانه خواهد بود. لطفا اجازه ندهيد موريانه‌هاي فساد، به جان درخت زندگي مردم و ايران عزيز بيفتند. رسانه‌ها در شرايط تحريم نه مي‌توانند و نه انتظار دارند كه به همه اطلاعات قراردادهاي صنعت نفت و فروش نفت و فرآورده دسترسي داشته باشند. اما آيا نمي‌توانند انتظار داشته باشند كه اين جملات علني و رسمي وزير نفت پيگيري شود؟! باور كنيد اعتماد عمومي كه جريحه‌دار شود، ترميمش سخت است و غير‌قابل ترميم خواهد شد اگر فردايي مشخص شود در زماني كه مردم سختي مي‌كشيدند عده‌اي (هر چند كم‌تعداد) در سوداي فرصت‌طلبي بوده‌اند. اگر بنا باشد صنعت نفت كشور از گردنه بسيار سخت تحريم عبور كند، فداكاري، غيرت، درستكاري و دوري از فساد لازم دارد. دلسوزان درستكار در اين صنعت زيادند.

٣- خبرهاي دشوار با محوريت صنعت نفت ايران، هر روز بيش از ديروز در رسانه‌هاي بين‌المللي مخابره مي‌شود. همه آنها هم معلوم نيست عين واقعيت باشد. با اين وجود گزارش شده است دو شركت بزرگ دولتي چين (سينوپك و CNPC) براي ماه جاري ميلادي، براي خريد نفت ايران سفارش نداده‌اند. هر چند ممكن است چيني‌ها راه‌هاي ديگري براي منفعت بردن از نفت ايران گزيده باشند اما لازم است كميته مقابله با تحريم‌هاي نفتي اين اخبار را به دقت رصد و اتخاذ تصميم كند. صادرات نفت عربستان به بازار امريكا در هفته گذشته به ٣١١ هزار بشكه در روز كاهش يافته كه كمترين ميزان در ده سال گذشته است. با توجه به نزديكي مشخصات نفت خام سنگين سعودي به نفت خام ايران، ممكن است عربستان مقدار بيشتري از نفتش را براي ارسال به بازارهاي ايران آماده كرده باشد. خبرها و تحليل‌هاي روزانه زياد است. تا مي‌توان بايد فرصت‌طلباني كه وزير نفت به آنها اشاره كرده است را از صنعت نفت دور كرد تا كارشناسان و مديرانش بتوانند شرايط روزانه را درست تحليل كنند و تصميمات صحيح بگيرند.