کد خبر: ۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
امروز در مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم سخنرانی کردم.
محورهای این سخنرانی به اختصار به شرح زیر است:
۱- کاریکاتور از مؤثرترین رشته‌های هنری است که به دلیل ویژگی‌هایی چون ارزانی و سرعت تولید، فراگیری میان اقشار مختلف،  برخورداری از ماهیت طنز و نگاه تهاجمی و انتقادی به موضوعات از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.
۲- ظرفیت‌های فضای مجازی، زمینه را برای حضور مؤثرتر کاریکاتور در افکار عمومی و فضای ارتباطی جهانی فراهم کرده است.
۳- کاریکاتور به دلیل برخورداری از ویژگی سهولت درک و فهم مشترک، توان همگرایی و تأثیرگذاری در سطح ملی و جهانی را برخوردار است.
۴- استقبال بالای کاریکاتوریست‌های ۷۰ کشور از این فراخوان و ارسال بیش از ۱۶۰۰ اثر خوب و حرفه‌ای به لحاظ محتوی و قالب‌های هنری نشان از این ظرفیت فوق‌العاده دارد.
۵- ترامپ خود کاریکاتور است!
رفتار و سخنان ترامپ که هر روز جلوه‌ی جدیدی از آن بروز می‌کند، ماهیت بدون روتوش دنیای سرمایه‌داری و استکباری آمریکاست و منبع نامحدودی برای تولیدات هنرمندان در این عرصه است.
۶- "حقوق بشر فروشی" پدیده‌ی عجیب دنیای امروز است.
عقب مانده‌ترین نظام قبیلگی و بدوی مثل عربستان، با سرازیر کردن سرمایه‌های ملت‌های مسلمان به جیب آمریکا، از مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می‌شود، در حالی که ایران با ویژگی‌های مترقی مردم سالار و اتکای مستمر به آراء عمومی هر روز مورد تحریم جدی حقوق بشر قرار می‌گیرد!
۷- کاریکاتور خوراک فضای مجازی است.
کاریکاتور سلاح واکنش سریع و تهاجمی هنرمندان به رفتارهای مداخله جویانه و غیرانسانی است.
۸- هنرمندان متعهد کشور فارغ از برخی کم‌لطفی‌ها در داخل و بی‌اعتنا به برخی اتهامات سلیقگی بدانند، از پایگاه محکمی در میان مردم و نخبگان در سطح جهانی برخوردار هستند.
۹- هنر با قابلیت تأثیرگذاری عمیق و ماندگار، قدرت بالایی در تغییر باورها و رفتارها دارد. برخلاف رفتارهای هیجانی که سطحی و زودگذر است.
۱۱- کارهای غیرهنری، به رغم حجم زیاد تولید، معمولاً یا دیده نمی‌شود و یا به سرعت از حافظه‌ها پاک می‌شود و قدرت ماندگاری و موج سازی ندارد.
جنگ روانی با دشمن باید تهاجمی و به دور از انفعال باشد.