کد خبر: ۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
محورهای مصاحبه مهندس ضرغامی با نشریه تخصصی «سینما»
محورهای مصاحبه مهندس ضرغامی با نشریه تخصصی «سینما»

1- خوانش‌های فرامتنی، بلای جان هنرهای نمایشی به ویژه سینماست.
✹✹✹✹✹
2- ضابطه مند کردن سیاست‌های سینمایی از اقدامات ضروری بود. البته در ادامه می‌توانست با اصلاحات و رفع برخی سوء تفاهم‌ها در یکی دو مورد خاص، کارآمدی بیشتری پیدا کند.
✹✹✹✹✹
3- استفاده ابزاری از «کلوزآپ» زن در سینما، کاری غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. نمایش نماهای بسته از چهره‌ها، با تعریف درست و استفاده بجا و گریم مناسب،  جزء لاینفک انتقال پیام در هنرهای نمایشی است.
✹✹✹✹✹
4- جشنواره چهاردهم که می‌توانست ضعیف‌ترین دوره باشد، در ظرف 4 ماه، به بهترین دوره‌ی تاریخ جشنواره؛ به لحاظ تعداد فیلم‌های تولیدی و کیفیت برجسته فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره شد.
✹✹✹✹✹
5- اداره‌ی مراسم افتتاحیه جشنواره را برای اولین بار به هنرمند ان سپردم و احساس فاصله بین آنان و مسئولان دولتی را از بین بردم.
✹✹✹✹✹
6- ایجاد ردیف مستقل بودجه معاونت سینمایی در لایحه بودجه، تصویب پرداخت وام کم‌بهره‌ی تبصره 3 به فیلم‌های سینمایی در مجلس، کاهش نرخ محاسبه برق مصرفی سینماها در مجلس، نوسازی تجهیزات تولید و نمایش فیلم و راه‌اندازی 10 باکس مدرن تدوین و اعزام واحدهای سیار نمایش فیلم به نقاط محروم کشور، از اقدامات مهم آن دوره برای سینمای کشور بود.
✹✹✹✹✹
7- ارتباط رودررو با کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و عوامل مهم تولید، بسیاری از سوءتفاهم‌ها را از بین برد.
اگر دوره‌ی کوتاه 20 ماهه قدری ادامه می‌یافت؛ میوه‌های شیرین زیادی از این رابطه سازنده چیده می‌شد.
✹✹✹✹✹
8- جشنواره‌های استانی، اقدامی نوآورانه در نزدیک سازی مردم و سیما و همراه شدن هنرمندان با مطالبات واقعی و علائق و سلائق مردم در سراسر کشور بود.
✹✹✹✹✹
9- جشنواره‌های خارجی قابل اعتماد نیستند. مدیریت این جشنواره‌ها به دنبال تولیدات خاصی از ایران هستند. آنان به هیچ وجه به فیلم‌های برجسته‌ای که فرهنگ و تمدن  و ارزش‌های ایران اسلامی را نشان می‌دهد، اجازه‌‌ی عرض اندام نمی‌دهند. 
✹✹✹✹✹
10- فیلم‌های موسوم به «فیلمفارسی» را دیده‌ام ولی هیچگاه روی من مؤثر نبوده‌اند. برخی تولیدات مشهور به  «موج نوی سینمای ایران» را پسندیده‌ام و شاید بارها آنها را دیده‌ام.
از فیلم‌هایی گاو، سفر سنگ، گوزن‌ها، تنگسیر و قیصر خوشم می‌آمد.
✹✹✹✹✹
11- از کودکی به سینما علاقمند بودم. الان هم روزانه یک فیلم می‌بینم. تقریباً اکثر فیلم‌های مطرح ایرانی را می‌بینم و به سینمای جهان به ویژه تولیدات سینمای آمریکا، اشراف دارم.
✹✹✹✹✹
12- تولیدات اوائل دهه 60 سینمای ایران فوق العاده بود. سعی کردم در طول دوره‌ی مدیریت‌ام در رسانه ملی، آنها را بارها پخش کنم. از دیدن فیلم‌های ترن؛ شیلات و تاراج لذت می‌برم.
✹✹✹✹✹
13- نیروهای انقلابی و حزب اللهی پس از حضور من در سینما، همکاری خوبی داشتند. از امکانات دولتی به لحاظ مالی و تجهیزاتی استفاده زیادی کردم.
✹✹✹✹✹
14- تحقیر فیلم «گبه» از سوی اسکار، حقانیت موضع مرا در مواجهه با آن روشن کرد.
15- اگر موضع روشن امام(ره) در سخنرانی بهشت زهرا نبود، سینمای ایران ادامه‌ی مسیر سقوط را طی می‌کرد و به کلی نابود می‌شد.
16- تحول در مرکز آموزش فیلمسازی، کادرسازی در سینمای جوان و برگزاری همایش «جستاری در سینمای دینی» با حضور اندیشمندان کشور از جمله اقدامات مؤثر در ارتقای کیفی و همگرائی جامعه‌ی سینمایی کشور بود.
✹✹✹✹✹
17- با همراهی سپاه، بهترین و بیشترین فیلم‌های دفاع مقدس در این دوره تولید شد. سیاست‌های کاربردی خوبی برای تداوم این همکاری فراهم شد که بعد از دوره‌ی مدیریت 20 ماه دچار پراکندگی و اختلاف گردید.
✹✹✹✹✹
18- آشنا کردن هنرمندان سینما، با پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، از طریق سفرهای دسته جمعی، نقش مهمی در نزدیکی سینما با حاکمیت ایفا کرد.
✹✹✹✹✹
19- مدیریت سینما باید بتواند تولیدات یک ساله کشور را در جهت راضی کردن انواع سلائق عمومی و نیازهای فرهنگی، اجتماعی کشور، سازماندهی و پشتیبانی کند. 
✹✹✹✹✹
20- یکی از دلائل انتخاب من برای ریاست صداوسیما با همین آشنایی گسترده با حوزه فیلم و سینما بود. رهبری در دیدار آقای میرسلیم و معاونین وزارت ارشاد با رهبری در آن دوره فرمودند؛ برخی مدیریت‌های خوب مثل معاونت سینمایی موجب دلگرمی ما شده است. فرمایش ایشان در خبر صداوسیما منعکس شد.
✹✹✹✹✹
21- معتقدم هر مدیریتی در دوره‌ی خود خدمات خاصی انجام می‌دهد. مدیر بعدی باید بتواند از تجربیات او استفاده کند. تخریب را نمی‌پسندم. مدیریت در کشور یک فرآیند و پروسه است نه یک پروژه.