کد خبر: ۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹


«ویلهلم تل» قهرمان ملی و حماسه‌ساز سوئیس، در دفاع از روستائیان و فقرای زمان خود است، به گونه‌ای که او را «رابین هود سوئیسی» در قرون وسطی نامیده‌اند.


رمان ویلهلم تل؛ اثر «فردریش شیلر» بر بسیاری انقلابیون از جمله فرانسوی‌ها تأثیرگذار بود.
در بخشی از این رمان که به صورت فیلم و سریال و تئاتر درآمده، پادشاه از «تل» که کماندار بسیار ماهری است می‌خواهد که سیب روی سر پسر خود را نشانه رود! او مجبور می‌شود که به این عمل خطرناک تن دهد و موفق هم می‌شود.


او قبل از اقدام به تیراندازی، تیر دیگری را در لباس خود آماده می‌کند که پادشاه متوجه می‌شود، لذا بعد از تیراندازی علت این کار را می‌پرسد. «تل» در پاسخ می‌گوید: بنا داشتم در صورت خطا رفتن تیر، قلب شما را نشانه روم!


پی نوشت:

ظلم همیشه و در هر حق هر کسی مذموم و ناپسند است، به ویژه اگر فرد مظلوم بیش از طاقت خود مورد ظلم قرار گیرد، که در آن صورت هر عملی از آنان قابل پیش بینی است.
به همین دلیل در قرآن می‌خوانیم: «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ...» (سوره نساء ، آیه 148)


روانشناسی ناهنجاریهای اجتماعی و حتی اقدامات جنائی مجرمین در بسیاری موارد، حاکی از آن است که آنان به نوعی مورد شدیدترین ظلم‌ها قرار گرفته و چاره‌ای جز اقدام جنایتکارانه نداشته‌اند.


جامعه، احتیاج به دیده‌بانی و مراقبت دائمی از آخرین وضعیت روحی، روانی مردم دارد تا خدای ناکرده یک قشر خاص، چاره‌ای جز برخی واکنش‌ها نداشته باشند