کد خبر: ۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
فاز جدید اظهارنظر‌ها درباره آرشیو صداوسیما
توئیت آشنا و متلک‌پرانی در رابطه با فروش آرشیو صدا و سیما در دوره مدیریت ضرغامی با تکمله و تأیید اصل این اتفاق توسط قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیئت نظارت بر صدا و سیما و با یاری‌طلبی ضرغامی از وزارت اطلاعات جهت پیگیری قضیه ابعاد پیچیده‌تری به خودش گرفت.



سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: طی سال‌های اخیر تولید و نمایش چند مستند خاص و هدفمند علیه انقلاب اسلامی و همچنین تطهیر و سفیدنمایی دوران سلطنت سیاه خاندان پهلوی به خصوص رضاخان سر و صدای زیادی به همراه داشت و به طور مشخص دو شبکه بی‌بی‌سی فارسی و شبکه من‌وتو در بخش‌هایی از مستندهایشان از فیلم‌های بسیار قدیمی‌ای استفاده کردند که گفته می‌شد فقط در آرشیو صدا و سیما وجود داشت. اما مسئله صحت یا کذب فروش آرشیو‌های تصویری صدا و سیما به برخی شبکه‌های مخالف نظام و ساخت و تولید مستند‌هایی در راستای تخریب وجهه جمهوری اسلامی از سوی آن شبکه‌ها، نه تنها زمینه‌ساز طرح سؤالات متعدد نزد افکار عمومی شده بلکه با اظهار نظر برخی مسئولان کشور در مورد تأیید این رخداد، ابعاد تازه و پیچیده‌تری به خود گرفته است.

چند وقت پیش حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با انتشار توئیتی در فضای مجازی با بهره‌گیری از برخی واژگان چندپهلو نوشت: «در این روز‌ها یادی کنیم از عزتمندانی که آرشیو تلویزیون ملی ایران را با بودجه‌ای درخور ولی حفاظتی اندک دیجیتال کردند، اجنه هم آرشیو آماده را، چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو، بلکه به از ما برترانی که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل درد‌های بی‌درمان ملت ایران.»

این متلک‌گویی حسام‌الدین آشنا بعد از چند وقت با اظهارات سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نظارت بر سازمان صداوسیما که گفته بود: «دلیل انتقال آرشیو صداوسیما غفلت مدیران پیشین این سازمان بوده است» ابعاد جدی‌تری به خود گرفت. هر چند گفته می‌شد در برخی موارد این آرشیو‌ها به واسطه شخص ثالثی از کشور خارج شده است، اما این اظهارات تا جایی اوج گرفت که ضرغامی به عنوان رئیس سابق رسانه ملی مجبور به واکنش شد. سیدعزت‌الله ضرغامی ماجرای خروج آرشیو از صداوسیما در دوره مدیریت خود را شایعاتی بی‌اساس دانسته و اظهار کرد: من هم چندی پیش توئیتی از آقای حسام‌الدین آشنا دیدم که برای اولین بار این موضوع را مطرح کرده بود و من به او گفتم وزارت اطلاعات دولت فعلی را قبول دارم و درخواستم از آن‌ها این است که با وجود شایعاتی که مطرح می‌شود، در این زمینه تحقیق و تعقیب کنند.

وی ادامه داد: درخواست من این بود که نقش بنده و حتی مدیر وقت آرشیو صداوسیما را که این اتهامات را نسبت به او مطرح می‌کنند، روشن کرده و توضیح دهند که درباره چه حرف می‌زنند. من گفتم هر نظری که دستگاه اطلاعاتی بدهد همه ما می‌پذیریم و نباید اینگونه به شایعات بی‌اساس توجه کنیم. من هیچ گاه به این شایعات بی‌اساس که ارزش خبری هم ندارد پاسخ ندادم. در طول این مدت هیچ‌گونه برگه، اطلاعات، تماس تلفنی و اطلاع‌رسانی در ارتباط با مسئله آرشیو و مسائلی که مطرح می‌کنند، نه تنها با من مطرح نشده بلکه با رئیس وقت آرشیو هم مطرح نشده است. به نظرم این بحث خوب است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی روشن شود، چه اینکه اصلاً معلوم نیست این اتفاق در دوره ما رخ داده باشد.

او مشخصاً درباره مستند انقلاب ۵۷ که از شبکه من‌وتو پخش شد، درباره استفاده آرشیوی این مستند، تأکید کرد: من با این شبکه ارتباطی ندارم و آن مستند را ندیده‌ام. به هزار و یک دلیل در سراسر دنیا تصاویر از دوره پهلوی پخش می‌شود که می‌تواند از آنتن تلویزیون ما هم گرفته شده باشد، چراکه در دوره اول من بسیاری از تصاویری که دیده نشد، پخش شد، بنابراین هر کسی می‌تواند آن تصاویر را بگیرد و پخش کند، ضمناً خیلی از مراکز مختلف چه خارجی و داخلی برای خودشان تصاویری از دوران انقلاب داشته‌اند که می‌توانند استفاده کنند و هیچ ربط و ارتباطی با صدا و سیما ندارد. این اظهارات در حالی است که ظاهراً اصل رخ دادن چنین اتفاقی مورد تأیید کارشناسان است.