کد خبر: ۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
روزنامه جام جم
فیلتر شدند؟!
همه چیز از بحث‌ و گفت‌وگو بر سر یك سخنرانی شروع شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور یكم بهمن سال گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر،‌ معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات در سخنانی به طرح برخی موضوعات فرهنگی پرداخت. سخنرانی مذكور و به‌ویژه بخش‌هایی از آن كه به مساله حجاب اشاره شده بود همچنین بخشی از صحبت‌های روحانی درباره فیلترینگ و سانسور با واكنش‌های متعددی مواجه شد. چند روز بعد براساس اخبار غیررسمی كه منتشر شد در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، عزت‌ا... ضرغامی یكی از اعضای این شورا با اعتراض به رئیس‌جمهور درباره دوگانه‌سازی‌های غیرواقعی از وی توضیح می‌خواهد. درباره محتوای این گفت‌و‌گوی اعتراضی، محمد ایمانی عضو شورای سردبیری روزنامه كیهان طی یادداشتی در كانالش نوشت: آقای ضرغامی در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی خطاب به روحانی گفته، این حرف‌ها چی بود كه شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. در پاسخ، روحانی نیز گفته؛ من نباید به شما جواب بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده كه شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون كنید. پس از آن، روحانی از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی كه اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.»


تابناك هم گزارش داده بود كه بر اساس شنیده‌ها و آنچه از محتویات جلسه مورد نظر بیرون آمده، حسن روحانی، جلسه را به دلیل رعایت نكردن حرمت و جایگاهش ترك و تأكید كرده است و تا زمانی كه ضرغامی در جلسات باشد، دیگر در شورا حاضر نخواهد شد.


تعطیلی جلسات 2 شورای عالی
صرف‌نظر از محتوای دقیق مطالب رد و بدل شده در آن جلسه و این‌كه مطالب نقل شده از آن جلسه چقدر دقیق است در هر صورت می‌توان به این نتیجه رسید كه این سوال و واكنش، به ناخشنودی روحانی و درگیری لفظی او با ضرغامی و درنهایت ترك جلسه با قهر از سوی رئیس‌جمهور منجر شد و هرچه بود این‌كه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن زمان تاكنون برگزار نشده است. به گفته احمد مازنی، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس و عضو شورای عالی فضای مجازی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بعد از این درگیری لفظی، پیش‌بینی شد كه اعضا هفته بعد نیز در جلسه شركت كنند اما لغو شد و از آن به بعد جلسه‌ای تشكیل نشد. حتی به تبع این اختلاف، جلسه شورای‌عالی فضای مجازی هم شكل نگرفت و جلسات این دو شورا با وجود گذشت چند هفته از آن مجادله لفظی برگزار نشد. ظاهرا كدورت‌های شكل گرفته در این جلسه به حدی بود كه حتی بعد از انتصاب سید سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است.

برخی رسانه‌ها هم نقل قول حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را منتشر كردند كه در اظهار نظری گفته بود رئیس‌جمهور با حضور وی و چند نفر دیگر در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مخالفت كرده است و گفته در صورت حضور این افراد، جلسات آتی این شورا تشكیل نخواهد شد.


رحیم‌پور ازغدی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در پاسخ به دانشجویانی كه از او پرسیده بودند، آخرین خبری كه از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد، چیست، گفت: آخرین خبری كه شنیده‌ام این است كه رئیس شورا چند نفر را نام برده و گفته اینها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یكی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشكیل نشود، اما من خود از صحت و سقم این اخبار مطمئن نیستم.

این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون نقد‌هایی كه به دولت وارد است، گفت: آقای روحانی اصلا آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هم به رئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌كردیم و آنها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها برخلاف میلشان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌كند. از دیگر انتقادات من به آقای روحانی این است كه چرا جلسات شورا را تعطیل می‌كنید؟ چرا مصوبات شورا را ابلاغ و اجرا نمی‌كنید؟ و چرا برخی مسائلی را كه با فرهنگ ما در تناقض كامل است در كشور اجرایی می‌كنید؟


شایعاتی كه تكذیب شد
همان موقع در فضای مجازی شایعاتی مطرح شد مبنی بر این‌كه رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌ عزت‌ا... ضرغامی را تا اطلاع ثانوی از حضور در جلسات این دو شورا منع كرده‌اند.
در همین زمینه ایرنا با انتشار گزارشی مبنی بر اختلافات به‌وجود آمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌ا... ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از «برخی در فضای مجازی» خبر داد كه «رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌ا... ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند». البته دیروز خبرگزاری ایرنا، خبر قبلی خود را تكذیب كرد و در اصلاحیه‌ای نوشت: پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاكی است كه خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند.

با این‌حال با شروع سال جدید، اولین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی دیروز برگزار شد اما در این جلسه عزت‌ا... ضرغامی حضور نداشت. برخی منابع آگاه در این باره عنوان كردند دلیل عدم حضور وی، دعوت نشدن به جلسه شورای‌عالی فضای مجازی بود.


براساس برخی اخبار، قرار است امروز هم بعد از مدت‌ها اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بالاخره در سال جدید برگزار شود اما برخی شنیده‌ها حاكی از دعوت نشدن عزت‌ا... ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی در این جلسه است.
اگر جلسه امروز شورای انقلاب فرهنگی برگزار شود، قطعا راحت‌تر می‌توان درباره صحت و سقم اخبار و شایعات منتشر شده در این چند وقت قضاوت کرد.