کد خبر: ۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

امروز با دعوت خانواده بزرگوار شهید مطهری سخنران مراسم رونمایی از اثر جدید استاد تحت عنوان «اسلام و مسأله ملیت» بودم.

1- این کتاب حاصل 3 سخنرانی در سال 47، 2 مقاله که برای چاپ در مجله آماده شده بود و مقاله‌ای دیگر تحت عنوان «خدمات ایرانیان به اسلام» است.

2- موضوع ملیت در دنیای اسلام همیشه مهم بوده به ویژه آنجایی که «ملیت ایرانی» در مقابل «ترکیب عرب و اسلام» قرار می‌گیرد تا به نام «ایران» با اساس دین مقابله شود.

3- مطهری می‌گوید: هر ابداع مفید بشری که جنبه جهانی دارد و از نظر ملیتی بی رنگ است، اگر با آزادی و اراده مردم پذیرفته شود «ملی» است. او مستندات جالبی ارائه می‌دهد.

4- او می‌گوید اسلام، مکتبی جهانی و فراملیتی است و ایرانیان با آزادی کامل آن را پذیرفتند و خدمات آنان به اسلام بسیار بیشتر از اعراب‌ بوده است. مسلمین هرگز به زور شمشیر اسلام را تحمیل نکردند، بلکه اهل کتاب در حفظ دین و آیین خود آزاد بودند. مسلمین عملاً حافظ آتشکده‌ها، کلیساها و کنیسه‌ها بوده و جز مبلغ کمی تحت عنوان جزیه در مقابل خمس و زکات و جهاد و سایر وظایف مسلمین در جامعه اسلامی، از آنان توقع نداشتند.

5- مطهری می‌گوید سیره نبوی و رهبران صدر اسلام، حاکی از مبارزه بی امان آنان با تفاخر قومی بود. او مستندات خوبی ارائه می‌دهد که دانستن‌اش برای ما مفید است.

6- او می‌گوید: ایران مقتدر آن روز در تمام جنگ‌ها از مسلمین شکست خورد. به رغم اینکه ایران به لحاظ تعداد، پیشرفتگی سلاح و مهارت رزم به مراتب از مسلمین برتر بودند. او معتقد است حتی صرف ایمان مسلمین آنان را پیروز نکرد. ایران پهناور و 140 میلیونی آن روز می‌توانست به راحتی سپاه حداکثری و تجمیع شده 50 هزار نفری مسلمین را تارومار کند. ولی به دلیل نارضایتی مردم از حکومت پادشاهان و جامعه به شدت طبقاتی آن روز ایران و شعار مساوات و برادری و عدالتخواهانه مسلمین، خود ایرانیان با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و شاهان را سرنگون کردند.

7- مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها پس از صد سال، «بنی امیه» را که به نام اسلام و هویت عربی برخلاف آئین اصیل و حنیف نبوی عمل می‌کردند را سرنگون کرده و سرداران مسلمان و شجاعی چون ابومسلم خراسانی، بنای جدیدی ساختند، هر چند که بعدها آنان هم به انحراف کشیده شدند. او دوران طاهریان و دیالمه و آل بویه و غزنویان و سامانیان و... را مورد تحلیل قرار می‌دهد و می‌گوید در همه فتوحات بزرگ ایرانی‌ها، آنان هرگز به فکر جایگزینی «اوستا» به جای «قرآن» نبودند!  بلکه با همه توان، هنر و بضاعت خود اسلام را غنا بخشیدند. استنادات تاریخی شهید مطهری در این کتاب، فوق العاده و هنرمندانه است.

8- شهید مطهری گزارش جامعی از خدمات بی بدیل بزرگان ایرانی در حوزه فقه، تفسیر، ادبیات، حدیث، کلام، فلسفه، عرفان و طب و ریاضی ارائه می‌دهد که بیانگر عشق و علاقه و ایمان ایرانی‌ها به اسلام بوده است.

9- مطالعه این کتاب ارزشمند را به همه علاقمندان به تاریخ ایران و اسلام توصیه می‌کنم، به ویژه اینکه در طول سالهای اخیر، اقدامات سامان یافته‌ای در فضای مجازی با هدف تقابل اسلام و ایران شکل گرفته است.

فایل صوتی سخنرانی دیروز در خانه موزه استاد شهید را در پیام‌رسان‌های شخصی‌ام منتشر کرده‌ام. آن سخنرانی جمع بندی فشرده از ویژگی‌های بی بدیل استاد و ابعاد خدمات ارزشمند اوست.