کد خبر: ۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸


۳۱اردیبهشت، روز ملی اهدای عضو است. در چنین روزی امام خمینی فتوای مجوز پیوند اعضاء از بیماران مرگ مغزی را صادر کردند.

از جمعیت ۵۰ میلیونی واجدین اهدای عضو در ایران، فقط ۵ میلیون نفر کارت اهدا دارند. اما در زمان وقوع حادثه، ۷۰ درصد خانواده آنان به اهدای عضو عزیزشان رضایت می‌دهند. (۳۰% آگاهانه و ۴۰% دیگر با تلاش توجیهی)

۲ تا کلیه، ۲ تا ریه و قلب و کبد و روده و لوزالمعده، ۸ عضو پیوندی هستند.
در ایران، سالیانه ۸-۵ هزار نفر بر اثر مرگ مغزی از دنیا می‌روند که حدود ۳ هزار نفر آنان قابلیت اهدای عضو دارند. به دلایل مختلف فرهنگی، علمی و ساختاری، کمتر از هزار نفر آنان به اهداء عضو می‌رسند.

۲۵ هزار نفر هم سالیانه در لیست دریافت عضو هستند که روزانه ۱۰-۷ نفر آنان از دنیا می‌روند. در واقع هر ۲ تا ۳ ساعت یک ایرانی به این دلیل می‌میرد. ضمن اینکه حدود همین ۲۵ هزار نفر، کسانی هستند که به دلایلی اصلاً به ثبت نام نمی‌رسند.

۸ عضو اصلی از ۸-۴ ساعت (قلب و ریه) تا ۳۶-۲۴ ساعت (کلیه) فرصت پیوند زدن دارند.
لذا حضور تیم پزشکی ماهر و تجهیزات لازم و آموزش و مهارت آنان، در کنار آمادگی خانواده اهدا کننده از عوامل مهم بهره برداری از اعضای سالم متوفی برای پیوند در سراسر کشور است.

می‌گویند از ۲۰۰۰ نفری که به دلیل این مشکلات به خاک سپرده می‌شوند، اگر بطور میانگین ۳ عضو آنان قابل پیوند باشد، سالیانه جان ۶ هزار نفر از مرگ نجات پیدا می‌کند که الان نیست.

در این حوزه، هر چند از برخی کشورها عقب‌تر هستیم ولی در مجموع وضعیت قابل قبول و رو به رشدی داریم. فکر می‌کنم، هر ایرانی باید یک کارت اهدای عضو داشته باشد و دیگران را نیز به این کار مثبت تشویق کند.
خیلی هم کار بزرگی نیست. قرار نیست شاخ غول را بشکنید. فقط خدای ناکرده در موقع مرگ مغزی که یک هفته بیشتر دوام ندارد جان عده‌ای را نجات می‌دهید.

دیروز سرکار خانم دکتر نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو و آقای دکتر قبادی نایب رئیس انجمن با من ملاقات داشتند و به دنبال همکاری‌های خوبمان در زمان مسئولیتم در سازمان، تصمیمات جدیدی گرفتیم.