کد خبر: ۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
برخی محورهای گفتگوی مهندس ضرغامی با «مشرق» - قسمت اول
متن کامل این گفتگو را از لینک زیر در سایت مشرق نیوز بخوانید:

⚪ شخصیت افراد، هویت‌شان و توانمندی‌هایشان، نباید ذیل مسئولیت‌ها و پست‌های گذرا تعریف شود.

⚪ اگر فضای مجازی نبود، خلأهای گفتمانی مستقل از قرائت رسمی نظام، جبران نمی‌شد.

⚪ صداوسیما، مثل همه رادیو و تلویزیونهای دولتی دنیا باید از سیاست‌های رسمی نظام که برایش تعریف می کنند، تبعیت کند.

⚪ سابقه اصلاح طلبان، از اول انقلاب تاکنون، در سانسور و فیلتر نظرات مخالفین، از اصول‌گرایان بدتر است.
یکی از وظایف خودم را مبارزه با دوقطبی‌های کاذب می‌دانم.

⚪ ترس از «نیت خوانی» به یک عامل بازدارنده برای کارهای مفید و مثبت تبدیل شده است.

⚪ مشکلات امنیتی «سرزمین کهن» در غرب و جنوب کشور را با سفر شخصی و بدون همراه به مسجد سلیمان حل کردم، مردم عاشق این روحیه از مسئولین هستند.

⚪ کسی که دنبال ریاست جمهوری است، رسانه دارد، پول دارد، ساختمان و تیم کاری دارد. من هیچکدام از اینها را ندارم. نورافکن‌ها هم روی من روشن است.

⚪ من عاشق «حاضری خوری» هستم. بعضی‌ها با پول بیت المال دنبال اختراع مجدد چرخ هستند. مدیریت داشته‌ها، یعنی استفاده بهینه از سرمایه های کشور.

⚪ برای بسیاری از نیازهای فکری‌ام، از دستاوردهای پژوهشی نهادها استفاده می کنم. شدیداً به قوه اجتهاد، در جمع بندی نظرات کارشناسی دیگران معتقدم و آن را بکار می گیرم.

⚪ صبحانه خوردن با شخصیت های متفاوت، کسی را «رئیس جمهور» نمی کند!
حالا اگر کسی با صبحانه خوردن رئیس جمهور شد، خوب بشود! ما که بخیل نیستیم!

⚪ مدیریت یعنی هنر کار با مردم. در متون علمی مدیریت می خوانیم که مدیر عالی باید مهارت نظری داشته باشد و مدیر رده پایین یا سرپرستی باید از مهارت فنی برخوردار باشد. ولی هر دو باید به یک اندازه مهارت انسانی داشته باشند.

⚪ مزیت نسبی روحانی در سخنوری است. به همین دلیل، مناظره ها خیلی به او کمک کرد. به خصوص که قبل از انتخابات کسی او را نمی شناخت.

⚪ حجم اظهارات منفی و افشاگرانه در مناظره های 92 و 96 خیلی بیشتر از 88 بود.

⚪ مناظره، انتخابات را گرم می کند. به مردم انگیزه می دهد و ضریب مشارکت را بالا می برد.

⚪ مستند تبلیغاتی آقای کروبی در سال 88، علیرغم رد شدن در شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات، با دستور رهبر انقلاب از تلویزیون پخش شد.

⚪ آقای روحانی رئیس جمهور قانونی کشور است. قانوناً و شرعاً اقدامات و تصمیمات ایشان مطاع و احترام به مردم است. مهمترین مشکل ایشان در جلسات، عصبانیت زیاد در زمان انتقاد صریح است.

بعد از چند بار مشاجره لفظی، اخیراً که می خواهم نظر انتقادی نسبت به ایشان مطرح کنم، منصرف می شوم. چند باری هم که صحبت کرده‌ام ایشان در چشمان من نگاه نمی کند. با عصبانیت روی میز و اطراف را می‌نگرد!

آقای روحانی در مسائل داخلی، خیلی پروتکل را رعایت می کند. ای کاش در مسائل خارجی هم همینطور بود.

در مقابل ابلاغیه های نهادهای رسمی و امنیتی و اطلاعاتی، بیشتر به اجتهاد رسانه ای معتقد بودم ولی در برخی مواقع لازم است که عین مصوبه رسمی مثل شورای عالی امنیت ملی را اجرا کنید، حتی اگر به لحاظ کارشناسی مخالف آن باشید.

من سازمان را در سال 83 با سی هزار کارمند تحویل گرفتم و در سال 93 با سی‌و‌سه هزار کارمند تحویل دادم. تعداد کارمندان رسمی را هم کم کردم. این در حالی بود که فقط فرستنده‌های تلویزیون سازمان از 2500 فرستنده به 7500 فرستنده افزایش یافت و شبکه‌های تلویزیون و رادیو ملی، برون مرزی و استانی گسترش بی سابقه ای یافتند.

به غیر از شبکه های سیمای استانها، شبکه های بین المللی پرس تی وی، هیسپان تی وی به زبان اسپانیولی، آی فیلم به 3 زبان و الکوثر هم راه اندازی شد.
در سطح ملی، شبکه های تلویزیونی نمایش، ورزش، پویا، نسیم، مستند، سلامت، شما، بازار، افق، قرآن، HD (فیلم و مستند) و شبکه های رادیویی گفتگو، نمایش، آوا، نوا، سلامت، کتاب، دانش، تجارت، فصلی، تلاوت و معارف انگلیسی هم راه اندازی شد.

آقای سرافراز خدمات زیادی به سازمان کرده‌اند و در بخش مهمی از کارنامه 10 ساله من سهم بسزایی دارند.

از آقای روحانی به دلیل اعتبار اضافی 105 میلیارد تومانی در سال 93 به سازمان تشکر می‌کنم. تشخیص ایشان برای کمک به سازمان درست بود.

در جریان اشغال لانه جاسوسی حضور داشتم و هیچ وقت هم راجع به اشغال سفارت شوروی حرفی نزده ام. برخی شوخی می کنند. امروز هیچکدام از دانشجویان خط امام، مخالف تسخیر لانه نیستند.