کد خبر: ۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
عمیقاً به گفتگوی ملی اعتقاد دارم و باورم این است که گفتگو، راه حلی کم هزینه و پرسود برای کاهش تنش‌ها، درک متقابل و فهم درست و متعادل واقعیت‌هاست.

با آقای محمد عطریانفر از چهره‌های قدیمی و شاخص اصلاح طلب گفتگو داشتم که گزارش آن قدری به تأخیر افتاد.

آقای عطریانفر از بازیگران مؤثر در فضای سیاسی کشور به ویژه دهه اول انقلاب است و در حال حاضر هم عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است.

از شهید سلیمانی تا مرحوم آیت الله طاهری و از مرحوم پرورش تا عبدالله نوری، از مسائل خاص اصفهان در دهه اول تا فتنه ۸۸ و آینده سیاسی کشور صحبت کردیم.

من حرف‌ها و تحلیل‌های خودم را می‌گفتم و او هم از زاویه‌ای دیگر تلاش می‌کرد پاسخ‌های متفاوتی به شبهات من بدهد.

می‌گوید ۴ پایه‌ی نظام‌ها، مشروعیت، کارآمدی، انسجام و اقتدار است. من هم حرفش را قبول دارم. در مورد فروپاشی شوروی می‌گوید که آنها ۳ پایه اول را از دست داده بودند و گورباچف آخرین پایه را هم از بین برد. معتقد است، در مسأله انسجام و وحدت، کسی که دست برتر دارد و قوی‌تر است پیش دستی می‌کند.

خاطره‌ای شنیدنی از تعیین استاندار اصفهان و جلسه تعیین تکلیف در حضور حضرت امام(ره) نقل می‌کند و می‌گوید این روایت را از مرحوم پرورش شنیده است. از دیانت و تقوای سیاسی او ذکر خیر می‌کند.

معتقدم جبهه انقلاب، نه تنها برنامه‌ای برای گفتگو با مخالفین و منتقدین ندارد، بلکه دچار اختلافات و تعارض گفتمانی شدید داخلی هم شده است. این رویه نادرست باید اصلاح شود.