کد خبر: ۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کرمانشاه سینه‌ی ستبر و چهره‌ زیبای جمهوری اسلامی است این استان به شدت از مشکل بیکاری رنج می برد و اشتغال، شرافتمندانه ترین مطالبه ی مردم است.
استان پهناوری مثل کرمانشاه، درصورت پذیرش قدری ریسک در واگذاری منابع به جوانان و حمایت و نظارت صحیح، می تواند همواره مولد و افتخار آفرین باشد.

مرحوم حاج اسماعیل ططری، نماینده فقید مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی است. از مصاحبت با او، به ویژه در سفرها لذت می‌بردم، بی‌ریا و صادقانه حرف می‌زد. من هم حالش را می‌بردم!
یه جورایی در تغییر نام «باختران» به «کرمانشاه» که خواست مردم بود پرچمداری کرد. آنهایی هم که بعد از انقلاب، نام «باختران» را انتخاب کردند، نیت‌شان خیر و انقلابی بود.
مرحوم ططری در سال ٨٨ گرفتار گرد و غبار فتنه شد و نتوانست به سلامت از آن عبور کند.
به همین دلیل مراسم تشییع و ترحیم او دچار برخی ملاحظات امنیتی شد. البته چون شخصاً او را می‌شناختم و به اعتقادات اصیل ولایی او یقین داشتم، متنی را نوشتم و دستور دادم تا در شبکه‌های سیما زیرنویس کنند. تذکر هم نگرفتم!

تولید شیرینی‌هایی همچون نان برنجی و کاک و فروش شیرینی‌های محلی تولیدشده در بازار در این استان رونق دارد. به دلیل کمبود آب و بی‌ توجهی ‌ها به مسئله کشاورزی، این حوزه با کاهش تولید محصولات زراعی و کشاورزی مواجه شده است. دامداری و دامپروری نیز با کاهش چشمگیری روبرو شده است.
این امر سبب شده است که بازار مشاغلی چون تولید و فروش شیرینی‌های سنتی این منطقه و همچنین صنایع‌دستی داغ شود و در حال افزایش باشد.

اینجا سویس نیست! دریاچه جلو طاق بستان کرمانشاه است. در اورامان نیز با توجه به زیبای خاص آن مناطق، گردشگری تا حدودی رواج دارد.
عدم توجه و رسیدگی به بحث گردشگری، با توجه به پتانسیل موجود در این استان موجب بیکاری جوانان شده است.
عدم استفاده از شهرک‌های صنعتی منطقه، کم‌آبی و عدم توجه به کشاورزی و استفاده از مدیران غیربومی از مشکلات اصلی استان است که رفع آن ها باید اولویت دولت آینده باشد.

این حوزه بعد از بانه دارای بزرگ‌ترین بازارچه مرزی در کشور می باشد (مرز تیلکو، مرز شیخ صله، مرز نوسود).
درآمد تعداد زیادی از مردم حوزه نیز از طریق مراودات مرزی به دست می آید.
بعد از احداث بازارچه مرزی، این شغل به‌شدت رونق گرفته و تعداد زیادی را به خود مشغول کرده است.
در منطقه سرپل ذهاب با توجه به بازارچه مرزی و نزدیکی به مرز، کول بری نیز رواج دارد.