کد خبر: ۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
مهندس ضرغامی در اجتماع مردم ایلام :

 یادواره سردار شهید علی غیوری زاده شهید شاخص بسیج عشایری کشور با حضور مهندس سید عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی، مردم شهید پرور شهرستان ملکشاهی، مسئولان کشوری و استانی، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جمعی از عشایر بسیجی استان های همجوار در این شهرستان برگزار شد.

ضرغامی: شهید غیوری، گل سرسبد رزمندگان استان ایلام است/ این همایش بزرگ و استثنایی، لرزه بر اندام دشمنان می اندازد

در این مراسم، سید عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سابق سازمان صدا و سیما با اشاره به رشادت ها و جانفشانی های مردم غیور و مرزدار استان ایلام به ویژه مردم قهرمان شهرستان ملکشاهی در هشت سال دوران دفاع مقدس یاد و خاطره سردار شهید علی غیوری زاده را گرامی داشت و از برگزاری این مراسم باشکوه برای پاسداشت خون شهدا قدر دانی کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: جهان دو قطبی امروز، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رهبر اردوگاه مقاومت و آزادی خواهی در مقابل دنیای استکبار و به سرکردگی امریکا پذیرفته است و چشمان امیدوار همه مظلومان جهان به قدرت نمایی ایران اسلامی دوخته شده است.

ضرغامی افزود: رزمندگان استان ایلام در طول تاریخ مرزداران شجاع و فداکاری بودند که از مرزهای پرافتخار کشور دفاع کردند و گل سرسبد آنان فرمانده گردان شهید علی غیوری زاده است که یک تنه مقابل دشمن ایستاد و بر اساس سوگند خود اجازه نداد تا وقتی زنده است دشمنی از آن ناحیه عبور کند.

وی گفت: ایلام دارای تمدن چندهزار ساله است و اگر پهلوانان اساطیری این مرز و بوم امروز حضور داشتند به احترام پهلوان بزرگ ایلام شهید غیوری زاده ، تعظیم می کردند و به داشتن چنین فرمانده شجاع و اسطوره ای خود افتخار می کردند.

ضرغامی افزود: این همایش بزرگ و استثنایی از زنان و مردان رزمنده عشایر کشور لرزه بر اندام دشمنان می اندازد و این چهره مصمم و مقاوم بزرگترین پشتوانه ایران اسلامی در مقابله با استکبار جهانی هستند.

وی با اشاره به رشادت ها و جانفشانی های مردم غیور و مرزدار استان ایلام به ویژه مردم قهرمان شهرستان ملکشاهی در هشت سال دوران دفاع مقدس یاد و خاطره سردار شهید علی غیوری زاده را گرامی داشت و از برگزاری این مراسم باشکوه برای پاسداشت خون شهدا قدردانی کرد.

لاریجانی: پایمردی و غیرت عشایر در پاسداشت ارزش‌های دینی و ملی باید بیش از هر زمان مورد توجه قرار گیرد

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی خطاب به این کنگره با اشاره به نقش ممتاز و برجسته عشایر کشور در پیروزی شکوهمند اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و حماسه سازی آنان در دوران دفاع مقدس گفت: نقش عشایر همچون برگ زرینی در تاریخ ملت ایران می‌درخشد.

متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی به کنگره شهید شاخص بسیج عشایری شهید غیوری زاده به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نقش ممتاز و برجسته عشایر کشور در پیروزی شکوهمند اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و حماسه سازی آنان در دوران دفاع مقدس چون برگ زرینی در تاریخ ملت ایران می‌درخشد، افتخارآفرینی عشایر مناطق مختلف کشور در عامه عرصه‌ها؛ به‌ویژه فرهنگ، اقتصاد و همچنین در تحقق اقتصاد مقاومتی از برجستگی خاصی برخوردار است. پایمردی و غیرت عشایر در پاسداشت ارزش‌های دینی و ملی و مقاومت اعتقادی از یکسو و تلاش شبانه‌روزی آنان در رونق بخشی به تولید کشور و جهاد اقتصادی از سوی دیگر الگویی مناسب برای سایر بخش‌ها است که باید بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد و لازم است مسوولان کشور در رفع مشکلات این قشر خدوم تلاش خویش را بیش از گذشته به نمایش بگذارند.

اینک که باهمت همه عزیزان و دست‌اندرکاران کنگره شهیدان عشایر غرب و جنوب غرب کشور شاهد برگزاری کنگره نکوداشت مردان و زنان آسمانی هستیم بر روح پرفتوح امام عظیم الشان که به‌درستی عشایر را از ذخایر انقلاب نامیدند و همه شهیدان عزتمند والامقام، عشایر آن خطه از سرزمین پاک ایران اسلامی؛ بخصوص شهید گران‌قدر علی غیوری زاده درود می‌فرستم و علو درجات آنان را از خداوند منان خواستارم.

برگزاری این کنگره در استان مقاوم و سرافزار ایلام فرصت مناسبی برای بازخوانی، تبیین و معرفی رشادت‌ها و سلحشوری‌های عشایر بزرگ کشور است که در سخت‌ترین برهه‌های تاریخ انقلاب لباس رزم پوشیدند و در تاریخ این سرزمین جاودانه شدند.

امید است با تداوم چنین اقداماتی خاطرات و تجربیات پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به نسل جوان و نسل‌های آینده منتقل شود.

اینجانب با عرض سلام و درود به مردم قهرمان ایلام توفیق روزافزون تمامی خدمتگزاران به انقلاب و شهیدان گران‌قدر را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

رییس سازمان بسیج عشایری: همه شهیدان این مرز و بوم برای خاکیان و افلاکیان تا ابدالدهر شاخص طی طریق صراط المستقیم اند

در این مراسم همچنین متن پیام کنگره ملی سردار شهید علی غیوری زاده توسط سرهنگ "دوستعلی آزوغ" مسئول بسیج عشایری کشور قرائت شد که متن آن به این شرح است:

بادرود بر روح پرفتوح حضرت امام (ره) و ارواح پاک شهیدان والامقام مخصوصا شهدای گرانقدر لشکرامیرالمومنین(ع)

با عرض سلام به محضر مبارک مقام معظم رهبری و شما مردم عاشورایی که حضور سبزتان در این مجلس شهدایی که میزبان آن شهید علی غیوری زاده  است، به یقین در این محفل فاطمی همه شهیدان در کنار علی به صف ایستاده و دعاگوی شمایند.

امام شهیدان می فرمایند: همه عالم به سوی او برخواهند گشت، پس هرچه بهترکه برگشتن اختیاری باشد و انتخابی ، و انسان انتخاب کند شهادت در راه خدا و انسان اختیار کند موت را برای خدا و شهادت را برای اسلام.

و امام المسلمین می فرمایند: این جلسان بزرگداشتی که آقایان به وجود می آورید که خیلی با ارزش است صرفا یک جلسه ترحیم باشکوه نیست، این جلسات دارای مضامین ویژه خودش است . بایستی شهادت را معنا کند، شهید را معرفی کند، فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار کند.

بنده از جانب ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین، سردار بسیجی محمدرضا نقدی از برگزاری این یادواره باشکوه با خلاقیت های هنری و معنوی بی بدیل که بدست توانای این خطه که قطعا تا مدت ها بوی عطر شهیدان را در این استان و منطقه طنین انداز خواهد کرد تشکر می نمایم .

سردار شهید علی غیوری زاده در وفای به عهدی که با امام و انقلاب بستند بعد از آن نبرد جانانه و مظلومانه با منافقین کوردل و دشمن بعثی با جسم زخمی و خون آلود در آن هوای گرم و طاقت فرسای تابستان مهران با لبی تشنه در اقتدا به سرور و سالار شهیدان ، جسم پاکش در زیر زنجیر تانک ها چاک چاک شد.

همه شهیدان این مرز و بوم برای خاکیان و افلاکیان تا ابدالدهر شاخص طی طریق صراط المستقیم اند و نماد و سند افتخار و پایداری خدا را شاکر و سپاسگذایم که هرجا بیرقی بنام مراسم شهید و شاهد در هرگوشه از این مملکت برافراشته  می شود، تمام مردمان، زن و مرد شهری و روستایی و عشایر بدور از گرایشات ظاهری، سراز پا ناشناخته دین خود را ادا می نمایند.

بنده از جانب شما مردم به محضر شهیدان لاله کون انقلاب و محضر شهید غیوری عرض می نمایم؛ که ای نماد غیریت، غیوری مکتب و کشور و استان وایل من با تو و همه ی شهیدان آن شفیعان روز جزا عهد و پیمان می بندیم که در مقابل تمام دسیسه های رنگارنگ دشمن از نرم و سخت و نیمه سخت مقاومت نموده و زنانمان با حجاب خویش و مردانمان با غیرت دینی خویش به خون های پاک به زمین ریخته تان خیانت ننموده و در مقابله با دشمن امروزی چه تکفری و چه استکباری برای شکست دشمن و نوشیدن جام شیرین شهادت لحظه ای درنگ ننماییم.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام: شهید علی غیوری زاده یکی از سمبل های شجاعت، صبر و استقامت است

در این کنگره "سردار حسینی" فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت: ایلام آغشته از بزرگمردان و شجاعانی است که مهر تائید بر انقلاب اسلامی زدند.

وی اظهارکرد: شهید علی غیوری زاده یکی از سمبل های شجاعت، صبر و استقامت است.

سردار حسینی افزود: در ابتدای جنگ همه ایل های مختلف استان ایلام با امکانات محدود، جنگ را اداره کردند.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: شجاعت شهید غیوری زاده از ابتدای جنگ تا زمان شهادت ایشان زبانزد خاص و عام است.

وی اضافه کرد: ایلامی ها علی رغم اینکه مستقیما درگیر جنگ بودند، مهاجرپذیر هم بودند و خودشان جنگ را اداره می کردند.

حاشیه‌های اجرای یادواره ای که تبلور الوان بود

** اجرای چمر؛ بازنمایی صحنه تفحص پیکر شهید

در ین مراسم که با حضور همچنین به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهید غیوری زاده و شهدای 8 سال دوران دفاع مقدس مراسم سنتی چمر برگزار شد.

همچنین در این مراسم با اجرای نمایش، صحنه تفحص پیکر این سردار شهید باز نمایی شد. سردار شهید علی غیوری زاده شهید شاخص سازمان بسج عشایر کشور در سال 93شناخته شد. این شهید در بیشتر عملیات های 8 سال دوران دفاع مقدس شرکت کرد . پیکر پاک این شهید والامقام پس از 12 سال و 3 ماه تفحص شد . شهید علی غیوری در خرداد ماه سال 67 در حمله منافقین به شهرستان مهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

** حضور عشایر کرد، لر و عرب در یادواره

حضور عشایر کرد، لر و عرب از استان های غربی و جنوبی، رنگ و بوی خاصی به این مراسم بخشید و جلوه ای دیگر از همدلی و یکرنگی اقوام بزرگ ایرانی را در حراست از میهن به نمایش گذاشت.

** رونمایی از سردیس شهید غیوری

در حاشیه این کنگره، با حضور مهندس ضرغامی از سردیس شهید غیوری و کتاب "غیور ایل من" رونمایی شد.

شهید غیوری که بود؟

فرمانده گردان 503 شهید بهشتی، تیپ یکم امیرالمومنین(ع) لشکر4 بعثت (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در سال 1332 در بخش ملکشاهی دراستان ایلام به دنیا آمد؛ پدرش او را علی نام نهاد. دوران کودکی، نوجوانی وجوانی مانند تمام مردم آن دیار با فقرومحرومیت همراه بود، با آغاز انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)امید و جان تازه ای در جسم سختی کشیده علی دمیده شد.

اوایل جنگ  تحمیلی به عنوان عضوی از بسیج راهی جبهه شد و در سال 1359 به عضویت رسمی سپاه در آمد.در دیار ایلام ،غیوری را به غیرت – جوانمردی – شجاعت و غریبی می شناسند .

در عملیات کربلای 10 روی ارتفاع با لوکاوه رفته بود ،شهید بسطامی و فرمانده (سابق)لشکر11امیرالمومنین، سردار کرمی هم حضور داشتند .آن روز جنگ غیوری با هلیکوپتر های عراقی با آرپی جی 7 دیدنی بود.

در عملیات ماووت عراق فرمانده گردان بود،او قله سوق الجیشی دو قلو را تحویل گرفت، علی در آن عملیات شش نماز واجب را با یک وضو یعنی از صبح تا صبح روز بعد با یک وضو خواند، که در این باره زبان زد دوستان است ،آن هم در عملیات و لحظات بحرانی که اضطراب انسان بالاست. علی با قرآن و نماز خیلی مانوس بود.

او در مسئولیتهای فرمانده گردان، جانشین گردان، نیروی اطلاعات و عملیات مشغول خدمت بود.

در عملیات والفجر 3، والفجر 5، والفجر 9، والفجر 10، کربلای 1 ، کربلای 4 ، کربلای 10 ، نصر 4 ،نصر 8، با مسئولیت های مختلف حضوری فعال داشت در هر جا که علی بود آرامش خاطر فرماندهان فراهم بود.

شهید غیوری زاده چگونه به شهادت رسید؟

 

در 29 خرداد 1367 ارتش متجاوز عراق حمله شدیدی رادرجبهه مهران آغاز کرد. برای دفع این حمله ی دشمن مهمترین معبر را که برای حفاظت از مهران پیش بینی شده بود به علی و گردان تحت امر او دادند .

یکی از همرزمانش از آن شب اینگونه می گوید:شب قبل از عملیات ساعت 12 شب ما به گردان علی سر زدیم. گفت: مگر تانکهای عراقی از روی جسد من رد شوند تا این معبر سقوط کند.

کاملا مهیای شهادت بود در جواب شوخی یکی از دوستان گفت: من هم می دانم این بار کار خیلی سخت شده است.

عملیات دشمن در مهران آغاز شد تا ساعت 4 صبح صدای یا حسین (ع) و لا حول و لا قوه... شنیده می شد.

علی برای فرمانده لشگر امیدوار کننده بود، ساعت 9 صبح روز بعد موسوی، بی سیم چی شهید غیوری گفت: علی در روی معبر بهرام آباد مورد اصابت گلوله های تیر بار تانک عراقی ها قرار گرفت.

پیاده روی 50 کیلومتری مردمان ملکشاهی برای زیارت پیکر شهید غیوری

آخرین پیام علی مقاومت بود ،وقتی بعد از 12 سال و 4 ماه و 25 روز مردم خبر پیدا شدن جسدعلی را شنیدند به استقبالش رفتند. مردان و زنان ملکشاهی 50 کیلومتر پیاده حرکت کردند تا به محلی که پیکر مقدس علی پیداشده بود رسیدند.

جسد علی با کارت شناسایی و لباس های تیر و ترکش خورده اش شهر به شهر گردانده شد و در زادگاهش به خاک سپرده شد تا برای همیشه تاریخ سندی باشد بر افتخار سربلندی غرور ایرانیان .

امروز سنگر شهید غیوری در قرار گاه امیر المومنین (ع)در مناطق عملیاتی غرب کشور ماوا و مامن همرزمان و زیارتگاه عاشقان و آزادگان است.

چرا بیرق گنبد امام حسین(ع) کفن شهید غیوری زاده شد؟

یکی از دوستان شهید می گفت: حاجتی داشتم که از علی خواستم،گفتم خدایا او سرباز تو بوده با عشق هم برای تو رزمیده،12 سال و 4 ماه و 25 روز در صحرای مهران تنها بوده، میخواهم به این شهید متوسل شوم و مشکلم برطرف بشود. دوست دارم بروم بقیع، سفر مرا زودتر راه بینداز.

من وقتی این درد دل را گفتم شب رفتم خانه،صبح که از خواب بیدار شدم خانمم به من گفت : دیشب که تو نبودی زنگ زدن و گفتند به شما بگویم مسئله حجت حل شده است.

بعد از پیدا شدن پیکر مطهر شهید علی غیوری زاده، با خود گفتم باید کاری برای این شهید کنم.

هرچه فکر کردم که چکار کنم برای این شهید،فقط این به ذهنم رسید که من یک چیزی دارم که هدیه بدم به علی؛ آن هم اولین بیرق سرخی بود که بر فراز گنبد سید و سالار شهدا حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) قرار داشت بوده و بعد از جنگ وارد ایلام شد و نزد من بود. آن بیرق اکنون کفن علی است.