کد خبر: ۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
در دانشکده الهیات دانشگاه تهران عنوان شد :
سی‌و ششمین سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری صبح امروز با حضور خانواده و همسر مکرمه ایشان در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم سید عزت الله ضرغامی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با تشریح جامعیت شخصیت شهید مطهری گفت: این جامعیت فقط مربوط به ابعاد علمی و فکری او نیست بلکه ایشان به عنوان مصلحی بزرگ به دنبال کشف علل و عوامل بروز انحرافات فکری در جامعه بود ولی تلاش می‌کرد با نگاه عالمانه و آسیب‌های اعتقادی جامعه را ریشه‌یابی و حل کند.

ضرغامی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب عنوان داشت: یکی از توانمندی‌های کم نظیر شهید مطهری قدرت مسأله‌یابی او بود. او با نگاهی عمیق و جامعه‌شناسانه مسائل اصلی جامعه را تشخیص می‌داد و سپس با ارائه مدل‌های کاربردی و نوآورانه به معضلات فکری جامعه پاسخ می‌گفت. شهید مطهری در طرح بی‌طرفانه و جامع نظرات طرف مقابل و حتی پذیرش برخی اشکالات شجاعت کم نظیری داشت و همین عامل باعث شد که پاسخ‌های متین، مستدل و عالمانه او تکلیف را برای شنونده بی‌طرف روشن کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید مطهری در یادداشت‌های خود می‌گوید «بلوغ اجتماعی یک ملت، آن است که افراد آن ملت حالات روحی یکدیگر را بخوانند و درک کنند و بشناسند و بفهمند که دیگری که فلان حرکت را کرد، در چه حالی و در چه وضعی قرار گرفته و خودش را به جای او بگذارد.»

این نگاه شهید مطهری گمشده‌ی امروز جامعه ماست. بسیاری از تریبون‌های بی‌مسئولیت در کمین هستند تا بدون توجه به بستر و جایگاه و مخاطب خاص یک اظهار نظر یا سخنرانی صرفا با تمسک به یک جمله خاص و یا تحریف آن؛ باب گفت‌وگو و آزاد اندیشی را ببندند.

ضرغامی با اشاره به جمله دیگری از شهید مطهری که می‌گوید: «اصلاح‌طلبی یک روحیه اسلامی است. هر مسلمانی؛ به حکم اینکه مسلمان است خواه ناخواه اصلاح طلب و لااقل طرفدار اصلاح‌طلبی است»، تصریح کرد: اصلاح‌طلبی و پاک کردن زنگارهایی که آیینه صاف معارف اسلامی را چرکین می کند، از وظایف اصلی هر مسلمانی است و نباید به بهانه تجدید نظرطلبی و مقابله با اصول به محاق برود.

وی ادامه داد: اصلاح طلبی به معنای خاص سیاسی نیز مورد اتفاق همه است. متاسفانه حوادث فتنه 88 باعث شد که مرزهای بین فتنه گران و اصلاح‌طلبان رقیق شود. در حالی که اکثر افراد و گروه‌های اصلاح طلب به عنوان نیروهای درون نظام در خدمت انقلاب و رهبری هستند و بیشترین ضربه را از اقلیتی فتنه‌گر دریافت کردند که در مقابل جمهوریت نظام ایستادند و با دشمن هم‌نوا شدند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روش نقد شهید مطهری گفت: دلسوزی و پرهیز از کینه‌توزی و تخریب حریف، در گفته‌ها و نوشته‌های شهید مطهری موج می‌زند و این ویژگی از شروط اصلی نقد سازنده و اثرگذار است. کارآمدی و اثربخشی در تمام آثار شهید مطهری به چشم می‌خورد و مانند 2 بال، آثار فکری او را برمی‌کشد.

رئیس سابق سازمان صداوسیما با تجلیل از مقام بالای همسر مکرمه شهید مطهری ادامه داد: این بانوی با فضیلت نقش مهمی در توفیقات آن شهید بزرگوار داشته و حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد.