کد خبر: ۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
رئیس اسبق صداوسیما که یکی از فعالان دانشجویی در تسخیر لانه‌جاسوسی است، در گفتگو با فرهیختگان:
 
تسخیر لانه‌جاسوسی یکی از کارهای بزرگ بود، این حرکت دانشجویان تعیین‌کننده بود که به درستی امام(ره) از آن به‌عنوان انقلاب دوم یاد کردند.

 همه زمامداران و مسئولان خود را در آن زمان با ماجرای تسخیر لانه‌جاسوسی تطبیق کردند. آن که قبول نداشت استغفا داد و رفت، همانند دولت موقت که نتوانستند تحمل کنند. برخی هم که مشکل داشتند دیدند که این حرکت بزرگ‌تر است و خود را هماهنگ کردند. برخی هم انقلابی بودند و قبول داشتند. این افتخاری برای جریان دانشجویی است.
 
در سال‌های اول اصلاحات برخی‌ها سعی کردند تسخیرکردن لانه‌جاسوسی را زیرسوال ببرند و اظهار پشیمانی کنند و حرف‌هایی زدند که اگر این کار را نمی‌کردیم بهتر بود و شرمنده شدند و حتی عذرخواهی کردند ولی امروز آن فضا دیگر وجود ندارد.
 
انقلاب فرهنگی دومین کار بزرگ دانشجویان بعد از پیروزی انقلاب بود، دانشجویان در انقلاب فرهنگی که یک کار کاملا متحول‌کننده بود، توانستند نظام کشور را در اختیار بگیرند و یک جریان را عوض کنند.
 
انقلاب فرهنگی یک انقلاب در همه عرصه‌ها بود. اولا گروه‌های سیاسی به قدری با جرات شدند که تمام ساختمان‌ها را گرفته بودند و کسی جرات نداشت اینها را بیرون کند و کلاس درس تشکیل دهد که نمونه بارز آن در دانشگاه امیرکبیر اتفاق افتاد.
 
انقلاب فرهنگی که ایجاد شد در ظاهر انقلاب دانشی بود اما توانست تحولات زیادی را ایجاد کند. در انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل، پاکسازی‌ها انجام، تکلیف ضدانقلاب مشخص و اداره آموزش عالی کشور ساماندهی شد.
 
فعالیت دانشجویان در امور سازندگی منجر به تشکیل جهاد سازندگی شد. کل ایده و کل حرکت جهادسازندگی دانشجویی بود که در دانشگاه‌های مختلف شکل گرفت.
 
امروز یک اشکال اصلی من به جریان‌های دانشجویی این است که دنبال کار بزرگ نیستند.

من معتقدم دانشجوی شجاع باید انتقاد کند و با شجاعت انحرافات را زیرسوال ببرد.