محمد علی کشاوز،در گفتگو با مشرق :
دیگر فیلمی بازی نکردم و دیدم دیگر محیط برایم مناسب نیست. من اعتقاداتی برای خودم دارم و به آنها پایبند هستم به نظر من سینمای ما بعد از رفتن آقای ضرغامی از معاونت سینمایی افت محسوسی داشت
وضعیت امروز سینمامدت زیادی است که دیگر فیلمی بازی نکردم و دیدم دیگر محیط برایم مناسب نیست. من اعتقاداتی برای خودم دارم و به آنها پایبند هستم به نظر من سینمای ما بعد از رفتن آقای ضرغامی از معاونت سینمایی افت محسوسی داشت و بیشتر به سمت تجارت رفته است الان قصههای که نوشته میشود بسیار سطح پایین است و همه به هم شبیه شدهاند و حتی بعضی فیلمهایی که در سال45 ساخته شده الان با نام دیگری دوباره ساخته میشود، پس آن خلاقیتی که باید در هنر باشد چه میشود؟ ما هنوز ریتم را نمیشناسیم هر کاراکتری برای خودش ریتمی دارد، من را به عنوان یک حاجی بازاری انتخاب میکنند در حالی که ریتم حرکتی و بیانیاش با من فرق میکند و باید آن قدر تلاش و کوشش کنم که آن نقش را بشناسم و بازی کنم. راز این که کارگردانها و هنرپیشههای خوب دنیا جاودانه میمانند همین است . نقشی را به من پیشنهاد میکنند و توافق نمیکنم اما بعد میبینم یک آدم مثلا، لاغر به جای من بازی میکند و نمیفهمم این انتخاب بر چه اساس بوده است.
بعد از انقلاب کارگردانهای بسیار خوبی مثل رخشان بنی اعتماد، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا وکمال تبریزی وارد سینما شدهاند و دهه 60 تا اواسط دهه 70 دوران موفقی را هم سپری کردیم. اما الان روابط جای همه چیز را گرفته و آن چیزی که داشتیم از دست دادیم. فیلم ها به سمت عشقها و خندههای الکی، مبارزه با اعتیاد و اکشن رفته و غباری از تجارت روی همه فیلمهای ما سایه افکنده است. امیدوارم دوستان جوان به جای تجارت به فرهنگ و هنر فکر کنند. ما الان از نبود فیلم نامه نویس خوب رنج میبریم و هنوز تهیه کنندهای که از هنر سررشته داشته باشد نداریم و طرف به صرف این که پولدار است تهیه کننده میشود و پول میگذارد تا آن را برداشت کند فکر میکنند وقتی فیلمی زیاد فروش میکند حتما فیلم خوبی است در صورتی که این گونه نیست و وقتی مردم از سینما بیرون میآیند اصلا به اتفاقهایی که درفیلم افتاده فکری نمیکنند. الان در باز شده و هنرپیشه را از خیابان انتخاب میکنند. بالاخره فیلتری باید باشد و هنرپیشهای که میخواهد وارد سینما شود باید از فیلتر رد شود و بازیگری که عضو سندیکا نیست ما در حال حاضر هیچ چیزی که از حقوق هنرپیشه دفاع کند نداریم و قراردادهایی هم که بسته میشود، همه یک طرفه است.