کد خبر: ۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
دارابی در این کتاب تحولات جهانی را به درستی تبیین کرده و به دنبال پیدا کردن نسبت انقلاب اسلامی با آنهاست
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، آیین رونمایی کتاب «آینده پژوهى انقلاب اسلامى: بیم‌ها و امیدها» جدیدترین و هجدهمین اثر علی دارابی؛ مؤلف و عضو هیت علمی دانشگاه امروز با حضور عزت‌الله ضرغامی ریاست پیشین رسانه ملی، سید رضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا برازش مدیر انتشارات امیرکبیر، فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق استقلال و جمع کثیری از مدیران دوران ریاست ضرغامی بر سازمان صداوسیما، در کتابخانه ملی برگزار شد.

**صالحی: ورود به مقوله آینده پژوهی جسارت می‌خواهد

به گزارش فارس، صالحی در این مراسم ضمن تاکید بر نخبه‌گرایی، گفت: حضور کمرنگ نخبگان در حوزه‌های سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی یک خلاء برای کشور است و امروز مسئله بنیادی ما کماکان مسئله فرهنگ است.

وی افزود: یکی از مسائل اساسی جامعه ما آینده‌پژوهی است و جسارت آقای دارابی در ورود به مقوله آینده‌پژوهی، ستودنی است. ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم در حوزه فرهنگ با دنیایی جهانی شده انطباق داشته باشیم. چرا که مبانی اندیشه غرب بر لیبرالیسم استوار است و ارکان اربعه این اندیشه هم بر پلورالیسم، سکولاریسم، اومانیسم و فمنیسم بنا شده است و ما از نظر مبنایی نمی‌توانیم با این اندیشه غربی خودمان را مطابقت دهیم.

صالحی با بیان اینکه آقای دارابی با رویکردی درون‌گرایانه به موضوع آینده پژوهی پرداخته و ۷۰ آسیب را در رابطه با مقوله آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی فهرست کرده است؛ اظهارداشت: در حالی که من که چند سالی در این حوزه به تحقیق مشغول بوده‌ام، نتوانستم بیشتر از ۲۴ شاخص را به عنوان آسیب در این زمینه استخراج کنم.

**دارابی: امروز با سونامی تغییر در عرصه رسانه روبرو هستیم

به گزارش فارس، در بخش دیگری از این مراسم دارابی در معرفی کتاب خود گفت: کتاب حاضر مشتمل بر یک دیباچه و ٧ فصل که هر کدام دارای چندین بخش بوده و نیز نتیجه گیری، فهرست منابع و مأخذ و ضمایم مورد استفاده در پژوهش است و در نگارش آن از بیش از ۳۰۰ منبع داخلی و خارجی از جمله به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه استفاده شده است.

وی ادامه داد: کار نگارش این کتاب 4 سال به طول انجامیده و بر اساس متدولوژی و رهیافت آینده‌پژوهی تدوین شده که از سال ۱۹۶۰ میلادی در مراکز علمی جهان مورد پذیرش واقع شده است. البته حرف اصلی من در این کتاب این است که ما چگونه می‌توانیم در کنار روندها، تحولات و چشم‌اندازهایی که در دنیا ایجاد شده است، ابتکار عمل را به دست بگیریم و منفعل عمل نکنیم. آینده‌پژوهی، رمالی، فالگیری و حتی پیش‌بینی هم نیست بلکه یک علم است.

مؤلف کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» عنوان داشت: امروزه ما با سونامی تغییرات در عرصه رسانه و ارتباطات روبروییم و در این شرایط انقلاب اسلامی که شناسنامه، هویت و حیات ماست، باید بیش از پیش از جهت چالش‌ها و آسیب‌هایی که با آن روبرو می‌شود، مورد واکاوی قرار گیرد. ضمن اینکه من پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدم که ما نیازمند اعمال اصلاحاتی در ساختار اداری کشور هستیم و در حال حاضر در کشور بیش از ۱۰ نهاد در حوزه قانونگذاری فعالیت می‌کنند و این مسئله‌ای است که به تفصیل در کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» به آن پرداخته شده است.

**ضرغامی: کتاب آینده پژوهی اطلسی جمع‌وجور در اختیار خواننده قرار می‌دهد

به گزارش فارس، سیدعزت الله ضرغامی نیز در سخنانی به ضرورت نگارش کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» اشاره کرد و گفت: نگارش این کتاب از جهتی مهم است که انقلاب اسلامی یک پدیده بسیار مهم در تاریخ معاصر است و حتی امروز هم معادلات جهانی را متأثر از خود کرده است.

وی افزود: دارابی در این کتاب تحولات جهانی را به درستی تبیین کرده و  به دنبال پیدا کردن نسبت انقلاب اسلامی با آنهاست اما یک نگاه دیگر این است که می‌توان به این مقوله از منظر دیگری نیز بنگریم و  اصل را خود انقلاب بگیریم و تحولات جهانی را در نسبت با آن بررسی کنیم. موضوع دیگر نیز کارآمد بودن کتاب است و «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» اثری تبیینی و توصیفی است، نه اثری تجویزی.

ضرغامی همچنین در ادامه سخنان خود به نظریات عبدالکریم سروش در کتاب «دانش و ارزش» با موضوع تفاوت جهان‌بینی با ایدئولوژی اشاره کرد و عنوان داشت: من اگر صد بار دیگر هم این کتاب را بخوانم، نمی‌توانم نظرات آن را بپزیرم و چطور میان «چگونه هست‌ها» و «چگونه بایدها» یک گسل جدی وجود دارد این چگونه هست‌ها هستند که قطعاً ما را به چگونه بایدها می‌رسانند و هدایت می‌کنند. ولی شهید مطهری به خوبی به این موضوع می‌پردازد و وقتی از شهید مطهری درباره نسبت جهان‌بینی و ایدئولوژی در روزهای اوایل انقلاب و در آن مناظرات تلویزیونی سؤال می‌شد، ایشان به صراحت این موضوع را رد می‌کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی از جمله دیگر ویژگی‌های این اثر گفت: نویسنده این اثر توانسته است به صورتی عالمانه و با شیوه‌‌ای باورپذیر موضوع مورد بحث خود را تبیین و توصیف کند و البته سن ایشان و درکشان از موضوع انقلاب در این موضوع بسیار مهم است. ضمن اینکه آقای دارابی فردی منصف و عادل است که توانسته انصاف و عدالت را در کتاب خود هم رعایت کند. او فردی شجاع است که حرف‌های خود را شجاعانه و منصفانه می‌زند.

عزت‌الله ضرغامی در پایان این مراسم گفت: کتاب «آینده پژوهى انقلاب اسلامى: بیم‌ها و امیدها» یک اطلس جمع و جور در اختیار خواننده قرار می‌دهد. این کتاب چارچوبی ارائه می‌کند که خواننده جایگاه مطالعات بعدی را در قفسه‌های آن پیدا می کند و دانش خود را بالا می برد.

وی ادامه داد: این کتاب یک رمان نیست که به راحتی آن را خوانده و کنار گذاریم. مباحث متعددی در آن وجود دارد که آقای دارابی با انصاف و عدالت به آن پرداخته است.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم از کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» رونمایی شد.