کد خبر: ۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
دفاع چند لایه ایمنی از اهم راهبردها و اقدامات اجرائی است

- مدیرعامل مستعفی راه‌آهن در مصاحبه تلویزیونی گفت، سیستم ترمز خودکار قطار که از پیشرفته‌ترین سیستم‌‌های هوشمند ایمنی است به خوبی عمل و قطار را متوقف کرده است.

- تا اینجا همه چیز درست است و حتی سخن وزیر محترم در هنگام افتتاح این سیستم، که اگر راننده قطار سکته هم بکند مشکلی پیش نمی‌آید با واقعیت منطبق است.
اما چه کسی به یک کارمند ساده‌ی اتاق کنترل اجازه داده که با یک نگاه به تابلو و صحنه‌ی ترافیک خطوط؛ اجتهاد کرده و دستور قطع سیستم هوشمند و ادامه حرکت را به راننده قطار بدهد. همین!

- یک پروژه 400 میلیارد تومانی، با سلام و صلوات افتتاح شده ولی دریغ از یک دستورالعمل دقیق و رویه‌های اجرائی که مبتنی بر تجربیات جهانی؛ اجازه چنین فاجعه‌ای را ندهد.
به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و با آنها همدردی می‌کنم. خداوند به آنها صبر بدهد.


پی نوشت:

- از اشکالات بزرگ مدیریتی کشور آن است که معمولاً سیاستگذاری‌ها و خط‌مشی‌های کلان با دقت و وسواس فراوان نوشته و تصویب می‌شود ولی مراحل بعدی که در مدیریت از آن به عنوان رویه و روش نام برده می‌شود کاملاً موردغفلت قرار می‌گیرد.

- امروزه در دنیا مؤسسات معتبری وجود دارد که وظیفه‌شان فقط نوشتن رویه است. حتی در جزئی‌ترین امور اجرائی؛ چون در غیر این صورت بهترین قانون‌ها وقتی به سطوح پایین اجرائی می‌رسد یا چیزی از آن نمی‌فهمند و یا بدترین روش‌ها، کاملاً مغایر با سیاست‌های اولیه اقدام می‌کنند!

- در موضوعات مهم و حیاتی که با جان انسانها سروکار دارد؛ دفاع چند لایه ایمنی از اهم راهبردها و اقدامات اجرائی است.
همین الان به دلیل فقدان بسیاری از رویه‌‌های کارآمد، هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنیم ولی چون تبعات آن در کوتاه مدت شوک‌آور نیست متوجه نمی‌شویم.