کد خبر: ۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
شهادت مي‌دهم كه تو جايگاه مرا مي‌داني، كلام مرا مي‌شنوي و جواب سلام مرا مي‌دهي

- پذیرش ولایتعهدی مامون از سوی امام رضا (ع) ، از موضوعات بحث برانگیزی است که همواره مورد توجه ، بحث و استدلال بزرگان دین ، علما و متفکرین بوده است .

- آنچه مسلم است ، مامون با تهدید به قتل امام و به زور ، این مسئولیت را به ایشان تحمیل کرد و حضرت نیز به ناچار آن را پذیرفت و شرط کرد که در امور خلافت دخالت نکند و عملا نیز به عنوان مشاور ،هادی و مرشد ، به روشنگری و هدایت مردم و کارگزاران حاکمیت پرداخت .

- اسناد و کتب تاریخی مشحون از اقدامات رسوا کننده امام ، نسبت به حکومت ظالم عباسی است تا جایی که مامون ، چاره ای جز به شهادت رساندن امام برایش باقی نماند .

- آنچه معمولا مورد غفلت است ، اهمیت فرصتی استثنائی است که امام با استفاده از جایگاه بالای حاکمیتی برای بسط و ترویج اصول اعتقادی مکتب اهل بیت ، به ویژه از طریق برگزاری و اداره اعجاز گونه جلسات مناظره با منکرین دین انجام داد .

- امام رضا (ع) ، پرچمدار مبارزه با اندیشه های باطل و انحرافی وارداتی به جهان اسلام است .
ایشان تهاجم فکری و عقیدتی منکران دین را به بهترین و قوی ترین شکل پاسخ داد به گونه ای که امروز ، میراث ارزشمند آن مباحثات ، مشعل هدایت ماست .


پی نوشت:

- در سال ۹۲ به دعوت رسمی مقامات ترکمنستان به آن کشور سفر کردم .

- از عشق آباد به عشق زيارت محل زندگى امام رضا (عليه السلام) در مرو مسير ٨ ساعته جاده اى كه پر از چاله و سنگ ريزه بود را به جان خريديم و در كنار ديوار مخروبه اى كه تنها يادگار آن دوران است، نماز خوانديم.
با اينكه اطراف ما پر بود از محافظين و نيروهاي امنيتى، خواندن همين دو ركعت نماز آنهم در بيابانى كه هيچ جنبنده اى در آن نبود، اولِ دردسر شد.
تماس هاى مكرر تلفنى قائم مقام وزيرخارجه تركمنستان و ساير مقامات سياسى با سفير كشورمان و انتقال شديدترين نارضايتى ها به دليل اين اقدام غيرديپلماتيك.
آنها گفتند در صورت تكرار اين رفتارها، ديگر اجازه مسافرت زمينى به مرو به مسؤولان ايرانى داده نخواهد شد.
دو ركعت نماز در كنار ديوار مخروبه اى در بيابان و اينهمه نگرانى!! البته دليلش واضح است.